Nya dubbelspåret Bergslagsbanan medför stor miljöpåverkan

Trafikverket planerar för Bergslagsbanan som dubbelspår mellan Gävle Västra–Forsbacka. Foto: ricardo resende/unsplash

Länsstyrelsen har nu gjort sin bedömning av Trafikverkets förslag till järnvägsplan för ny Bergslagsbana och beslutat att åtgärderna antas medföra betydande miljöpåverkan.

Trafikverket planerar för ett dubbelspår mellan Gävle Västra–Forsbacka. Driftplatsen i Forsbacka byggs ut till fyra spår och mötesmöjlighet för 750 m långa tåg. 

Dubbelspåret ska dimensioneras för högsta möjliga hastighet på 250 km/h och tåg med axellast på 25 ton. Korsningar mellan väg och järnväg kommer att bli planskilda med bro eller port, och i Forsbacka ska det byggas fyra spår så persontåg kan köra förbi långsamma godståg.

Som en konsekvens av Gävle-Kringlans nya spårdragning behöver Bergslagsbanan flyttas för att säkerställa kapacitet och åtkomst till viktiga noder för gods- och persontransporter.

Nu har Länsstyrelsens yttrande kommit för Trafikverkets förslag till järnvägsplan för Bergslagsbanan. Länsstyrelsen kan konstatera att föreslagna åtgärder omfattas av 6 § punkt 8 MBF och därför ska antas medföra betydande miljöpåverkan eftersom det nya järnvägsspåret är avsett för fjärrtrafik och omfattar minst fem kilometer. 

Varför betydande miljöpåverkan?

Då åtgärden i järnvägsplanen utgör mer än fem kilometer nysträckning, har Länsstyrelsen beslutat att den föreslagna åtgärden antas medföra betydande miljöpåverkan enligt Miljöbedömningsförordningen (2017:966) 6 § punkt 8 ”järnvägar avsedda för fjärrtrafik och anläggande av nytt spår på en sträcka av minst fem kilometer för befintliga järnvägar för fjärrtrafik”.

Källa: Trafikverket