Om ett år rullar Spårväg City förbi Sergels torg och upp på Klarabergsgatan i centrala Stockholm. Banan får därmed koppling till huvudstadens centralstation. "Det blir ett lyft för spårvägen och ger en ny utformning av Stockholm". Det säger Daniel Helldén, (MP) trafikborgarråd i Stockholms stad. Han var en av talarna under Spårvagnsstädernas höstseminarium, som nyligen ägde rum i centrala Stockholm.
Spårväg Citys förlängning mot centralstationsområdet är direkt avhängigt de nu pågående upprustningsarbetena kring Sergels torg. Dessa förstärkningsarbeten är nu i sin slutfas och under nästa år kommer den andra etappen av Spårväg City-projektet att intensifieras med invigning december 2018.
Daniel Helldén redogjorde även kort om andra spårvägsprojekt som är aktuella i Stockholms län, däribland Tvärbanan och Spårväg syd. Nyligen öppnade Tvärbanan i sin fulla sträckning mellan Solna station i norr till station Sickla i Nacka, en nyöppnad hållplats som nu ger Tvärbanan direktkoppling till Saltsjöbanan.
Tvärbanan ska nu förlängas ytterligare i norr. Banan ska bland annat få en hållplats vid Bromma flygplats. Enligt Helldén har Stockholms stad nyligen framförhandlat nödvändig mark i anslutning till flygplatsen för att ge plats åt spårvägsdragningen.
Från Bromma flygplats kommer Tvärbanan att passera stadsdelarna Rissne respektive Ursvik i Sundbyberg. Därefter passeras Kista i nordvästra Stockholm. Slutstation blir Helenelund i Sollentuna kommun, där Tvärbanan får direktkoppling till pendeltågsnätet, i riktning mot Arlanda och Uppsala i norr och Södertälje i söder. Några datum om byggstart och invigning ville dock inte trafikborgarrådet gå ut med än.
Rasmus Holscher, vd Holscher Design, berättade om det högaktuella danska duospårvägsprojektet, Aarhus Letbane i Jylland. Det handlar om en ny spårväg genom centrala Århus som kopplar ihop järnvägarna Grenåbanan (norrut) respektive Odderbanan (söderut). Enligt Rasmus ska banan kunna tas i trafik nu redan innan årsskiftet. (Läs mer om seminariet i Nr.6 av Nordisk Infrastruktur)
Text: Christer Wiik