Under förra året omkom 58 personer vid obevakade järnvägsövergångar. 3 500 järnvägsövergångar saknar bommar, ljus- eller ljudsignaler. Detta trots att regeringen 2018 avsatte tre miljarder och gav Trafikverket i uppdrag att öka säkerheten.
– Trafiksäkerhetsarbetet i Sverige utgår från att bilisters misstag inte ska vara på liv och död. Men de som dagligen måste passera de här korsningarna utsätter sig för en orimligt stor risk. Det är allvarligt att de inte har åtgärdats, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, Riksförbundet M Sverige.
Obevakade järnvägsövergångar är dödsfällor som inte ser ut att kunna åtgärdas under överskådlig tid. Redan 1964 uppmärksammades faran för bilister i en motion i riksdagen. Sedan dess har inte mycket hänt; en majoritet av alla järnvägsövergångar, uppemot 3 500, saknar fortfarande bommar, ljus- eller ljudsignaler.
Enligt Trafikverkets egen statistik ökar tillbuden för varje år – 32 tillbud under 2016, 42 åren därpå, 49 år 2019 och 58 i fjol. De senaste fem åren har 13 personer omkommit vid kollisioner med tåg vid obevakade övergångar, 28 har skadats, varav 7 allvarligt.
Regeringen avsatte tre miljarder 2018 och gav Trafikverket i uppdrag att öka säkerheten. 1 000 plankorsningar sågs över, varav 180 identifierades som extra farliga, en prioritering utifrån hur hårt trafikerade de korsande vägarna är och hur många människor som berörs av dem.
Ett 40-tal av de 180 har säkerhetsförbättrats i dag. Tidigast 2029 ska de prioriterade korsningarna vara åtgärdade. Utöver dem återstår tusentals. Värst är överfarter med enbart ett varningskryss eller med ett vitt sken som slocknar när tåget kommer.
– Att endast 180 av 3 500 järnvägsövergångar ska åtgärdas under tio års tid är oacceptabelt, säger Heléne Lilja. Ambitionsnivån är alldeles för lågt satt av Trafikverket.