Dessa planer har omarbetats av ett designkonsortium av Arup, WSP och Grimshaw Architects, i samarbete med HS2:s Station Construction Partner, Mace Dragados.
Designen, som har uppdaterats från 2015, är baserad på en "mindre komplex, mer effektiv station med tio plattformar", sa HS2, och den kan nu byggas i ett enda steg.
Tre plan
Stationen kommer att ha tre plan och kommer att ha tio 450 meter långa underjordiska plattformar, som kommer att kunna hantera upp till 17 tåg i timmen.
Den marknära hallen blir 300 meter lång och öppnar mot nya offentliga utrymmen i norr och söder. Stationshallen blir 20 procent större än Trafalgar Square, vilket gör den till den största stationshallen i Storbritannien. Den kommer att byggas mellan Coburg Street i väster och den befintliga Euston-stationen.
HS2-minister Andrew Stephenson förklarade:
-Ankomsten av HS2 till Euston ger en gång i livet möjlighet att skapa en ikonisk destination i området, som kommer att hjälpa oss att bygga tillbaka bättre genom att inte bara förbättra ekonomin i London utan hela Storbritanniens ekonomi.
Stor uppgradering till Derby-depån börjar
Arbetet har påbörjats för att återuppbygga East Midlands Railways Etches Park-depå i Derby som förberedelse för ankomsten av de nya bi-mode Aurora-tågen.
Projektet på 35 miljoner pund finansieras till stor del av rullande materielföretaget RockRail och kommer att genomföras i två faser.
Platsen kommer att uppgraderas för Aurora-flottan och sedan kommer nya tågstädområden, ersättningskontor och personalbostäder att läggas till.
Källa: HS2-project