Under våren kommer Västtrafiks biljettkontrollanter succesivt byta uniform inför att leverantören QSG tar över efter Securitas. Med det nya avtalet som träder i kraft följer också andra nyheter, som ett mer datadrivet arbetssätt.
Snart är de karaktäristiska vita kepsarna ett minne blott. I samband med att Västtrafiks biljettkontroll får ny leverantör byts uniformerna ut i etapper under våren. Första gången du kan få syn på den nya, blå klädseln är i mars när fem nya kontrollanter påbörjar sin upplärning.
– Vi kommer fortsätta jobba med en biljettkontroll där service och gott bemötande i fokus. Det nya avtalet med QSG är efterlängtat och ger oss rätt förutsättningar att minska fuskåkningen, säger Leif Gjulem, verksamhetschef och ansvarig för biljettkontrollen.
Mer digitalt och datadrivet arbete
Västtrafik kommer att jobba med nya metoder för att bli ännu bättre. Till exempel arbeta mer datadrivet för att biljettkontrollanterna ska kunna vara där de behövs som mest.
En annan nyhet är att biljettkontrollens kundservice kommer bli helt digital och inte längre vara en fysisk expedition. Kundfrågor om biljettkontroll och tilläggsavgifter tas emot av Västtrafiks kundservice som nås på Västtrafiks hemsida, chatt och telefon.
Den nya personalen från QSG kommer också börja jobba med ett nytt sätt att utfärda tilläggsavgifter med hjälp av en liten digital skrivare i stället för handskrivna lappar.
Nya uniformen ska inge trygghet och förtroende
Utöver kvalitet har färg och form varit centrala frågor i arbetet med att ta fram biljettkontrollens nya uniform. Syftet är att biljettkontrollanterna fortsatt ska vara synliga och representativa för biljettkontrollverksamheten. Uniformen ska också harmonisera med biljettkontrollens bemötande som präglas av medmänsklighet, tydlighet, trygghet och serviceanda.