Höghastighetståg blir allt viktigare över hela världen eftersom de är ett fantastiskt alternativ till korta flygresor. De kan användas för att nå särskilt storstäder på förvånansvärt kort tid. Här ges en översikt över de snabbaste tågen.
Alla som tänker på klimatförändringar förstår varför korta flygresor inte är en bra idé. Alternativet är höghastighetståg. Även om Tyskland är ledande i utvecklingen av dessa tåg stryper Deutsche Bahn hastigheterna på grund av ett förfallet spårnät.
I andra länder uppstår dock inte längre frågan om "flyg, bil eller tåg?" eftersom supersnabba tåg kör från stad till stad på sina egna sträckor utan några trafikstockningar.
Shinkansen har sitt eget järnvägssystem i Japan
Tack vare Japan vet hela världen hur man gör det. Landet har drivit Shinkansen, även känt som Bullet Train, sedan 1964. Det är ett höghastighetståg som inte längre har några motorvagnar. I stället fördelas drivlinjerna över hela tågets längd. Detta garanterar jämnt fördelad kraft och bromskraft på samma gång.
Bild: JR East Shinkansen Lineup på ett offentligt öppningsevenemang (30-årsjubileet av Jōetsu Shinkansen) på Niigata Shinkansen Rolling Stock Center / (från vänster) E5-serien, 200-serien, E4-serien, E2-serien, E3-serien, E926-typ (East i ), och E1-serien. Foto: Wikipedia Common, kredit: Rsa
Det japanska tåget har sitt eget järnvägssystem. Rutten Tokyo – Osaka öppnade lagom till de olympiska spelen 1964 och världen blev förvånad. Den 515,4 kilometer långa resan kunde genomföras på otroliga tre timmar och tio minuter. Toppfarten var 210 kilometer i timmen.
Fascineras av komforten
Tågen går på många håll nu upp till 320 km/h i linjetrafik och det finns nio Shinkansen-linjer med vilka man kan åka runt i nästan hela ö-staten. Särskilt utländska passagerare fascineras av komforten, till exempel den individuellt justerbara luftkonditioneringen, toaletter med uppvärmda toalettstolar och matautomater.
Kina
Kinas höghastighetståg, även kända som "bullet train", kan nå en topphastighet på 350 km/h (217 mph). Över 2 800 par höghastighetståg numrerade med G, D eller C går dagligen som förbinder över 550 städer i Kina och täcker 33 av landets 34 provinser.
TGV i Frankrike satte världsrekord
I Europa kan Frankrike utan tvekan räkna sig till pionjärerna inom höghastighetståg med TGV (Train à grande Vitesse). 2007 nådde TGV till och med en världsrekordhastighet på 574,8 km/h. TGV:arna rusar genom landet i hastigheter upp till 320 km/h på det egna höghastighetsnätet, som nu sträcker sig runt 2 500 kilometer över Frankrike från Paris.
Tre olika generationer av TGV-tåg. Foto: Wikipedia Common, kredit: TGV
Den första kommersiella rutten från Paris till Lyon togs i drift 1982. För den 429 kilometer långa sträckan halverades restiden till två timmar. TGV:n kan nu klara de 660 kilometerna från Paris till Marseille på fyra timmar.
TGV:n tävlar nu också långt över gränserna och förbinder grannländerna med den franska huvudstaden. TGV-tekniken var också början på Spaniens höghastighetståg från och med 1992.
Längsta spanska höghastighetslinjen Madrid–Barcelona har en längd på 621 km och en restid på två och en halv timme för direkttågen som använder sträckan och undviker att komma in i Zaragoza (Saragossa) och Lleida (Lérida). Linjen trafikeras av AVE S-103 (maxhastighet 350 km/h eller 217 mph) tåg.
Källa: TVG/Shinkansen