Danska Femernbanan uppdateras till en snabb och miljövänlig järnväg som kopplar samman Europa

Danska transportministern Thomas Danielsen besökte Femernbygget i Rødbyhavn nyligen. Han för nära dialog med sin tyska kollega om hur det tyska inlandsarbetet fortskrider. Det danska transportministeriet för en pågående dialog med Tyskland om en ny Fehmarnsundstunnel. Enligt departementets uppgifter ska arbetet påbörjas i år. Foto: Femern A/S.

Femernbanan, som håller på att byggas, är ett av de största anläggningsprojekten i Danmarks historia. Denna järnväg kommer att bli en central del av en ny, miljövänlig transportkorridor mellan Danmark och Europa när Femern-tunneln planeras att öppna 2029.

När Femernbanan är färdig kommer resenärer att kunna ta miljövänliga eltåg mellan Köpenhamn och Hamburg på cirka 2 timmar och 30 minuter.

Visualisering av den dubbelspåriga järnvägen, Ringsted-Femern Banan, som är ett av Banedanmarks största infrastrukturprojekt hittills. Den nästan 120 kilometer långa järnvägen har en budget på 9,5 miljarder DKK Hela sträckan ska vara klar senast vid öppnandet av Fehmarn Bält-förbindelsen 2029. (Illustration: Banedanmark)

Under åren fram till öppningen kommer Banedanmark att uppgradera och modernisera den cirka 115 km långa sträckan mellan Ringsted och Holeby. Detta innebär en modern järnväg med snabbare och miljövänliga tågförbindelser för pendlare och resenärer.

De planerade förbättringarna inkluderar:

·Rätande av kurvor för att möjliggöra hastigheter upp till 200 km/timme.

·Nyanläggning av spårsträckningar norr och söder om Glumsø, söder om Vordingborg och söder om Eskilstrup.

·Konstruktion av mötesspår norr om Glumsø, vid Orehoved och Holeby.

·Nyanläggning av dubbelspår mellan Nykøbing Falster och Holeby.

·Skapande av en ny farled vid Masnedsund till Vordingborgs hamn.

·Ombyggnad av plattformarna vid Glumsø Station och Lundby Station.

·Förlängning av plattformarna vid Vordingborg Station samt byggande av nya gångbroar.

·Flyttning och förlängning av plattformarna vid Nørre Alslev och Eskilstrup stationer, samt uppförande av nya gångbroar.

·Anläggning av nya väganläggningar i Eskilstrup som ersättning för den nuvarande järnvägsövergången.

·Större ombyggnad av spåren vid Nykøbing F Station och anläggning av en ny station vid Holeby.

·Skapande av faunapassager så att djurarter kan korsa järnvägen.

·Ljudisolering av 1700 byggnader och installation av bullerskydd på utvalda platser.

·Elektrifiering av hela sträckan.

Denna modernisering av Femernbanen syftar till att skapa en snabb och miljövänlig järnvägsförbindelse som kommer att spela en betydande roll i att koppla samman Europa.

Källa: Banedanmark