Kapacitetsbristen på stambanorna i fokus på Elmia Nordic Rail

Samlingsmontern för Swerigs med­lemsföretag åter­kommer på Elmia Nordic Rail 2023. Bild från Elmia Nordic Rail 2019.FOTO: SWERIG

Pandemin satte stopp för Elmia Nordic Rail 2021. Men efter fyra års väntan är järnvägsmässan tillbaka i Jönköping den 10–12 oktober.

– Det kommer att vara ett Elmia Nordic Rail i ny tappning, men med samma uppdrag som tidigare – att vara den självklara arenan där järnvägsindustrin kraftsamlar för branschens utmaningar och möjligheter, säger Magnus Ringqvist, vid Elmia som är mässansvarig för Nordic Rail.

bild
Goldschmidt Sweden AB ska ha en monter på Elmia NordiC Rail. Företaget är specialiserade på tvåvägsfordon och bygger om lastbilar till tvåvägsfordon, det vill säga att de kan framföras både på väg och järnväg. FOTO: GOLDSCHMIDT SWEDEN AB

År 2019 gjordes en storsatsning i samband med Elmia Nordic Rail. Två parallella evenemang hölls i samband med järnvägsmässan: Elmia Nordic Transport Infrastructure och Elmia Nordic Future Transport Summit. 

– När mässan stängde 2019 beslutade vi att skala bort de mässor som gick samtidigt som Elmia Nordic Rail. Vi skulle bli vid vår läst och fokusera på järnvägen. Och det beslutet har vi hållit fast vid inför årets mässa. Så årets Elmia Nordic Rail ser annorlunda ut, den blir smalare men djupare, säger Magnus Ringqvist.

bild
Magnus Ringqvist, mässansvarig för Elmia Nordic Rail.

Finns det något tema på årets mässa?

– Första dagen fokuserar vi på teknik, innovationer och design. Den andra dagen har ett geopolitiskt fokus. Då arrangerar vi bland annat nordiska dagen där vi pratar om Nordensamarbete. På agendan den dagen finns exempelvis Fehmarn Bält-förbindelsen ur ett Nordenperspektiv. Den tredje dagen har vi fokus på kompetensförsörjning och på hur branschen kan bli attraktiv för nya medarbetare. Men alla teman kommer att finnas med alla dagar på något sätt.

bild
Railcare som arbetar inom flera affärsområden i Skandinavien och  Storbritannien ställer ut på Elmia Nordic Rail. I Sverige handlar det främst om entreprenadverksamhet som exempelvis spårbyte, snöröjning och trumrenovering. FOTO: RAILCARE
bild
Terra Wing AB som tillverkar och utveck­lar olika typer av fundament för grund­läggning av buller­skärmar vid järnväg och väg ställer ut på Nordic Rail. FOTO: TERRA WING AB

Finns det några trender som ni kan fånga upp på Nordic Rail?
Vi ser ju vad som är heta områden i dag. Hållbarhet är ju ett sådant naturligtvis. Men den kanske största frågan för branschen är vilken kapacitet vi har på våra stambanor, och hur vi ska kunna fortsätta ut i Norden och Europa på ett smidigt sätt. Och på den Nordiska dagen så kommer vi att prata om det bland annat utifrån det perspektivet. 

bild
"Den kanske största frågan för branschen är vilken  kapacitet vi har på våra stambanor"

Ni införde Tech Walks 2019 och det inslaget finns med i år också, men hur går de till?
Det är en temavandring genom mässhallen skulle man kunna säga på ren svenska. Har vi ett tema som vi tycker är intressant, till exempel ERTMS så innebär det att man som besökare kan haka på en grupp och bli ledsagad runt utställningen för att träffa de mest intressanta utställarna som gör presentationer utifrån temat, till exempel då ERTMS. Sedan finns möjligheter till frågor och diskussioner utifrån temat.

bild
OilQuick AB är ett familje­företag som utvecklar, till­verkar och säljer fullautoma­tiska snabbfästessystem för  entreprenadmaskiner. Företaget ställer ut på Elmia Nordic Rail. FOTO: OILQUICK

Och Career Forum kommer också tillbaka? 
Det är vårt bidrag som mässarrangör till branschens kompetensförsörjning. Career Forum bygger på att vi medverkar till att studenter får komma i kontakt med- och speeddejta företagsrepresentanter på mässan. Företaget kan kanske kan erbjuda studenten praktik eller bli en kommande arbetsgivare. Career Forum hjälper också till att föra ut information till studenterna om vilken typ av jobb som finns inom järnvägsindustrin? Det är inte så självklart att man har koll på det.

bild
”Det som är så fantastiskt med Elmia Nordic Rail är att alla utställare är en­gagerade och ser mässan som en nätverksplattform, och inte enbart som ett försäljningstillfälle”, säger Per Henning Torgersen, marknadschef på Mantena som levererar moderna underhållstjänster till järnvägssektorn och arbetar kontinuerligt med hållbarhet, effektivitet och innovation. FOTO: BÅRD GUDIM