Rekordantal besökare på EXPO Ferroviaria 2023

Bland utställarna fanns de stora industrikoncernerna Siemens, Alstom Ferroviaria, ABB, Stadler Rail och Knorr Bremse Rail Systems, men även företag som CZ Loko, Duagon, Margaritelli Ferroviaria, EAO, Eredi Giuseppe Mercuri, ETS och FerLog. Foto: EXPO Ferroviaria 2023

Den elfte upplagan av EXPO Ferroviaria, den ledande mässan i Italien och Europa för järnvägsteknologi, produkter och system, avslutades nyligen på arealen Rho Fiera Milano.

Under tre dagar var mässan epicentret för järnvägsinnovation och lockade rekordmånga besökare, totalt 11 157.

Mässan är känd som en unik plattform för kunskaps- och teknologibyte inom järnvägssektorn och samlade i år järnvägsföretag, tjänsteleverantörer från hela världen och betydande representanter från den italienska regeringen.

Ny tilltro till den italienska järnvägssektorn

Närvaron av senator Matteo Salvini, vice premiärminister i den italienska regeringen och minister för infrastruktur och transport, markerade tydligt järnvägssektorns avgörande betydelse för landet, med fokus på innovativ teknik och ekologisk hållbarhet.

En indikation på sektorns kontinuerliga utveckling var den kraftiga ökningen av antalet besökare, som nådde en aldrig tidigare skådad nivå och överträffade deltagandet före pandemin. Bland dem fanns chefer, ledare och ingenjörer från olika delar av järnvägssektorn, alla som ville hålla sig uppdaterade om de senaste marknadstrenderna och utveckla sina affärer.

Stora aktörer

Mässan välkomnade de ledande multinationella företagen och stora aktörer inom sektorn, samt nya företag med totalt 274 utställare från 15 länder, varav 80 deltog för första gången.

RX, arrangören av evenemanget, var mycket nöjd, inte bara med siffrorna, utan också med utställarna på EXPO Ferroviaria, som har kvalificerat sig som en unik och privilegierad plats för affärer och innovationer inom branschen i Italien.

Månader av planering

- Hela järnvägsbranschen deltar i EXPO Ferroviaria. Under dessa tre dagar har vi lyckats organisera möten som normalt skulle ha krävt månaders planering, kommenterade Paolo Covoni, VD för Progress Rail, ett Caterpillar-företag och en av de främsta leverantörerna av rullande materiel, lösningar och teknik för infrastruktur globalt.

- Deltagandet i mässan var definitivt positivt för oss, och det faktum att vi hade byggt upp ett komplett och fungerande miniatyrtågsystem vid vår monter ledde till ett stort intresse för våra produkter.

Det ökade antalet utländska besökare markerade än en gång mässans alltmer internationella karaktär. Tack vare ett projekt för främjande av internationella relationer, samordnat av ICE Agenzia, föreningen ANIE och i samarbete med SACE och Ferrovie dello Stato Italiane, besökte en internationell delegation bestående av 12 operatörer från Georgien, Turkiet och Ungern mässan och deltog i B2B-möten.

En mässa full av händelser och innovationer

Under mässan presenterades flera betydande teknologiska innovationer. Den första vätgaståget för Italien visades för första gången av Alstom och FNM Group i Fiorenza Trenord-området utomhus. Även på det utomhusområdet fanns det elektriska rangerlokomotivet E-L0 från ELEN MACHINES för underhåll av järnvägsspår.

Inomhus presenterades fler stora innovationer: Stadler avslöjade modellen av mittenvagnen för de nya EAV-elektriska tågen för Circumvesuviana-linjen. Stadler presenterade tillsammans med FAL (Ferrovie Appulo Lucane) de första helt batteridrivna tågen, som kommer att användas på Altamura-Matera-linjen från 2026.

Källa: EXPO Ferroviaria 2023