Medborgarfinansiering av Brests andra spårvagnslinje – Invånare blir delägare i lokaltrafikprojektet

Alstom kommer att leverera nya Citadis-spårvagnar till metropolerna Brest, Toulouse och Besançon, i form av en grupporder. Foto: Alstom.

Brest Métropole tar ett nyskapande steg genom att engagera invånarna i finansieringen av den andra spårvagnslinjen och ett snabbt bussystem. Därmed har staden lanserat ett unikt initiativ som öppnar upp möjligheten för regionens invånare att investera i sin lokala kollektivtrafik.

Genom medborgarfinansiering kommer stadens invånare att kunna finansiera den andra spårvagnslinjen och ett högservicetågsystem (BHNS) som är avgörande för regionens hållbara utveckling.

Denna insats från Brests borgmästare är en överraskande och underhållande möjlighet att sätta invånarna i centrum av regionens framtida kollektivtrafiksystem.

Fast årlig bruttoavkastning på 4 procent

Initiativet, som en del av "Mon réseau grandit" (Mitt nätverk växer), ger invånare möjlighet att donera belopp som varierar från 1 till 5 000 euro och därmed investera i sitt kollektivtrafiksystem. Investerare kommer att få en fast årlig bruttoavkastning på 4 procent över 5 år.

- Vårt mål är att samla in mellan 500 000 och 1 miljon euro, säger Yann Guével, vice ordförande för Brest Métropole med ansvar för ekonomi. Med en total projektbudget på 220 miljoner euro motsvarar detta en symbolisk andel. Denna investering kommer att bidra till att göra spårvagnslinjen och BHNS-systemet mer miljövänliga, och vi hoppas att så många invånare som möjligt kommer att delta i detta spännande medborgarprojekt.

Sträckan blir färdig 2026

Företaget Villyz, som är auktoriserat av Finansmarknadsmyndigheten, kommer att leda detta nyskapande medborgarfinansieringsprojekt. Enligt Arthur Moraglia, VD för Villyz, är detta det största medborgarfinansieringsprojektet i Frankrike.

Projektet för den andra spårvagnslinjen och BHNS kommer att inkludera en 5,1 kilometer lång spårvagnslinje mellan Brests centralstation och Cavale Blanche-sjukhuset (linje B) samt en 4,3 kilometer lång BHNS-linje mellan stationen och Lambézellec-distriktet. Projektet planeras att vara i drift år 2026.

Förbinder viktiga destinationer

Denna investering kommer att resultera i två nya viktiga transportlinjer. Spårvagnslinje A kommer att kompletteras med en ny spårvagnslinje som kommer att koppla samman Brests centralstation med CHRU de la Cavale Blanche år 2026. Den nya linjen, som sträcker sig 5,1 kilometer med 11 stationer, kommer att erbjuda snabba och pålitliga transportlösningar till stadens kärna och universitetsområdena.

Egna banstråk

Utöver detta kommer Spårvagnslinje B att följas av höghastighetsbussbanor (BHNS) som kommer att trafikera Lambézellec-distriktet. BHNS kommer att ha helt egna banor som inte delas med annan trafik. Denna tjänst kommer att utföras av en flotta på 9 elbussar med hög frekvens och hastighet för att garantera bekväm och effektiv service.

Invånarna i Brest kan nu vara stolta medinvesterare och delägare i sitt eget kollektivtrafiksystem, och detta projekt markerar en innovativ väg mot en hållbar framtid.

Källor: Brest Métropole & Ville, Mon réseau grandit