Alstom förlänger sitt kontrakt värt cirka 950 miljoner euro med CrossCountry i Storbritannien

Kontraktsförlängningen, värd cirka 950 miljoner euro, säkerställer ytterligare parternas långsiktiga samarbete. Foto: Alstom

Alstom kommer att fortsätta att underhålla, renovera, serva och städa CrossCountrys Voyager- och Super Voyager-flotta fram till 2031.

Kontraktet inkluderar implementeringen av hållbarhetsinnovationer för att förbereda för många fler år i tjänst.

Alstom, en global ledare inom intelligent och hållbar mobilitet, har förlängt sitt Train Services Agreement (TSA)-kontrakt med CrossCountry i Storbritannien med åtta år.

Enligt avtalet kommer Alstom att fortsätta att underhålla, renovera, serva och städa 252 fordon i CrossCountrys flotta (34 Class 220 Voyagers och 24 Class 221 Super Voyagers) vid deras huvuddepå, Central Rivers. Dessutom kommer sju Voyagers att överföras till CrossCountry när de tas ur drift av Avanti West Coast för att stärka CrossCountrys flotta och möjliggöra förbättringar av tjänsterna i framtiden.

Säkra tåg

- Vi ser fram emot att arbeta med våra kollegor på CrossCountry för att hjälpa dem att leverera en högkvalitativ tågtjänst de kommande åtta åren", säger Nick Crossfield, VD för Alstom i Storbritannien och Irland. "Vi är glada över att förlänga vårt Voyager Maintenance-kontrakt med CrossCountry i ytterligare åtta år. Sedan 2007 har vi samarbetat nära och erbjudit pålitliga, välskötta och säkra tåg för alla CrossCountrys kunder.

- Vi är glada över att fortsätta vårt samarbete med Alstom när vi påbörjar vårt nationella järnvägskontrakt. Att förbättra den ombordupplevelsen är avgörande för att säkerställa att våra kunder ser oss som ett långdistansalternativ. Vi ser fram emot ett nära samarbete med Alstom i de kommande åren för att leverera dessa förbättringar", säger Tom Joyner, VD för CrossCountry.

Kontraktet fokuserar starkt på en robust flottaprestanda, med ett samarbetslag mellan Alstom, tillgångsinnehavaren och CrossCountry som ska identifiera optimerings- och förbättringsinitiativ och säkerställa passagerarmiljöns kvalitet.

Källa: Alstom