Spaden sattes i marken för den nya tågdepån i Falköping, byggd av Intea på uppdrag av Västtrafik för att möta den ökande efterfrågan på tågresor. Vid det ceremoniella första spadtaget deltog representanter från Västtrafik, Intea och entreprenören Serneke.
Nu är bygget av den nya tågdepån i Falköping, på uppdrag av Västtrafik igång. Depån konstrueras för att underhålla Västtrafiks tåg och representerar ett nödvändigt steg för att möta den växande efterfrågan på tågresor i framtiden.
– Den nya depån i Falköping ger oss möjlighet att underhålla fler av våra tåg på en strategiskt viktig plats i regionen. Det gör att vi får en mer stabil, modern och pålitlig tågtrafik i hela regionen, vilket är viktigt när vi vill få flera att resa hållbart med oss, säger Pontus Gunnäs, affärschef tåg Västtrafik.
Den nya depån, en nödvändig utbyggnad, kommer att vara cirka 3,500 kvadratmeter stor och öka kapaciteten från 3 till 6 platser för underhåll av tåg. Ytterområdet utökas också för att hantera fler tåg, inklusive Västtrafiks 45 nya tåg. Förväntad färdigställande är våren 2025.
– Det är jätteroligt att vi nu kommer i gång med produktionen av den nya depån som vi har arbetat med att ta fram sedan 2020. Tillsammans med Västtrafik har vi lagt mycket tid och ansträngning på att kunna minska klimatavtrycket för denna typ av byggnader. Vi är stolta över att detta sannolikt blir den mest hållbara tågdepån i Sverige när den står klar 2025, säger Emma Johansson, projektledare på Intea.
Bygget är hållbart fokuserat, användande klimatförbättrad betong och limträstommar istället för betong i kontors- och lagerdelen. Depån kommer värmas med bergvärme, solhybrider och solceller, vilket positionerar den som en av Sveriges mest hållbara tågdepåer.