Det rör sig om det norska bolaget med namnet Oslo-Stockholm under 3 timer och det svenska dotterbolaget Oslo-Stockholm 2.55 som vill göra verklighet av järnvägsprojektet som ska förkorta restiden med tåg mellan de båda huvudstäderna, rapporterar Aftenposten.
En resa mellan Stockholm och Oslo tar i dagsläget drygt fem timmar.
För att kunna gå vidare med projektet krävs dock bland annat att norska Stortinget säger ja till planerna som innebär att tågsträckan förändras på vissa delar av den befintliga järnvägen samt moderniseras.
För att korta ned restiden till två timmar och 55 minuter behövs exempelvis "genvägar" på sträckorna Lillestrøm-Bjørkelangen-Arvika och Kristinehamn-Örebro.
Avsikten är att uppgraderingen ska finansieras med privata pengar. Totalt beräknas det kosta 55 miljarder norska kronor, eller runt 53 miljarder kronor.
Planen är att snabbtrafiken på sträckan ska öppna 2030.
Den norska transportministern Knut Arild Hareide (KrF) säger till Aftenposten att han ser potential i planerna och avser att kontakta Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) för en gemensam utvärdering av projektet.
Oslo-Stockholm 2.55 ägs av Karlstad kommun, Region Värmland, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun.