Mälarbanan försenas

Projekt Mälarbanan omfattar fem järnvägsplaner: Tomteboda-Huvudsta, Huvudsta-Duvbo, Duvbo-Spånga, Spånga-Barkarby samt Barkarby-Kallhäll. Foto: Trafikverket

 

Trafikverkets projekt i Solna och Sundbyberg fortsätter, men den avslutande och komplexa delen av Mälarbanan kräver fortfarande avtal och tillstånd, vilket leder till justeringar i tidsplanen. Fördröjningar i tillståndsprocessen påverkar nu framåtriktade planeringsförutsättningar och får konsekvenser för Mälarbanans tidtabell.

Tillståndsprocessen pågår, och Trafikverket för en dialog med Sundbyberg och Solna för att säkerställa nödvändiga avtal och tillstånd. Järnvägsplanerna för sträckorna Huvudsta – Duvbo och Duvbo – Spånga har lämnats in för prövning, men de behöver kompletteras enligt Planprövning. För Duvbo – Spånga innebär detta en omgjord planprocess med samråd och granskning innan den kan lämnas in igen. På grund av förseningar i tillståndsprocessen påverkas tidplanen för Mälarbanans utbyggnad, och byggstart för de stora arbetena i Solna och Sundbyberg förväntas tidigast 2028, beroende på fortskridande plan- och tillståndsprocess samt avtal och tillstånd.

Byggstart innebär utskick av förfrågningsunderlag för entreprenörer, och själva bygget av tunnel och tråg förväntas börja cirka fyra år efter detta, med en total beräknad tid på cirka åtta år från byggstart till färdigställande.

Källa: Trafikverket