NRC och Trafikverket utvecklar ny metod för järnvägsunderhåll

Drönare. Foto: NRC

NRC Group Sverige och Trafikverket samverkar i en ny metod för att underhålla järnvägsanläggningen i Sverige med hjälp av drönarteknik, vilket kommer att ha betydande samhällsnytta och innebära en innovation inom basunderhåll av järnväg.

Tågtrafiken i Sverige är beroende av att spåren är i gott skick. Traditionellt har underhållsarbete krävt att spåren stängs av, vilket har lett till störningar för både resenärer och godstrafiken. Med hjälp av drönare kan vi nu inspektera, besikta och avsyna spåren utan att störa trafiken. Detta gör att de som arbetar med projektet kan fokusera på att åtgärda fel i stället för att hitta dem, vilket leder till effektivare användning av resurserna.

- Genom att använda drönare för inspektion och besiktning av spåren kan vi nu utföra vårt arbete utan att störa tågtrafiken. Det innebär färre avstängningar och mindre störningar för resenärerna, samtidigt som vi får en mer detaljerad och exakt bild av spårens skick. Detta leder till snabbare och mer kostnadseffektiva åtgärder, vilket gynnar hela samhället," Erik Hellberg Verksamhetschef NRC Group Sverige.

Fördelar med drönare:

·    NRC och Trafikverket kan utföra inspektionerna när som helst utan att behöva störa tågtrafiken.

·    Drönarna ger vyer och insikter som inte är möjliga med traditionella metoder.

·    Data från drönarna gör det möjligt att planera underhållsarbetet mer effektivt och prioritera de mest kritiska uppgifterna.

·    Snabbare och mer exakt identifiering av problem leder till kortare tid för att åtgärda fel.

·    Drönarna ger detaljerade och exakta bilder som förbättrar besiktningarna.

·    Möjlighet att inspektera anläggningen i 3D- eller 2D-miljö från kontoret, vilket sparar tid och resurser.
 

Så fungerar det?

Drönare flyger över spåret och samlar in bilddata samt data med hjälp av LiDAR-teknologi. Dessa data bearbetas sedan för att skapa detaljerade bilder och information om tex kontaktledningen, ballast, vegetation och andra fasta och utsträcka objekt anläggningen. Bilderna analyseras ytterligare med ML för okulär besiktning. Slutresultatet är en skräddarsydd rapport som kan anpassas efter mottagarens behov.

Denna nya metod innebär inte bara en förbättring för arbetsmiljön för de som arbetar med basunderhåll, utan också en betydande samhällsnytta genom minskade störningar i tågtrafiken och effektivare underhållsarbete.

b
Värmekamera: Foto: NRC