Alstom och Flox får 3,3 MKR i stöd för att testa AI-teknik mot viltolyckor på järnvägen

AI-systemet ombord på tågen minskar olyckor och skyddar djurlivet genom avskräckande ljudsignaler. Foto: Alstom

Alstom och Flox har fått 3,3 mkr i finansiering från Vinnova för att genomföra fälttester av ett AI-system som förebygger kollisioner mellan tåg och vilda djur. Systemet använder avskräckande ljudsignaler och bedöms kunna bidra till Sveriges och EU:s hållbarhetsmål.

Ett AI-system som syftar till att minska kollisioner mellan tåg och djur ska testas på utvalda järnvägssträckor i Sverige under hösten 2024 och vintern 2025. Projektet har fått 3,3 miljoner kronor i finansiering från Vinnova och leds av Alstom och Flox. Systemet är utvecklat för att skydda både tågtrafik och djurliv genom att använda ljudsignaler för att avskräcka djur från att nå spåren.

Trafikverket rapporterar årligen omkring 5 000 djurkollisioner på svenska järnvägar, vilket innebär både skador på fordon och påverkan på djurlivet. Syftet med projektet är att minska antalet olyckor och därmed bidra till ökad järnvägssäkerhet.

"Genom att kombinera vår expertis inom hållbar mobilitet med banbrytande AI-teknik, tar vi ett viktigt steg mot att skapa säkrare järnvägar och samtidigt skydda djurlivet," säger Maria Signal Martebo, vd för Alstom Sverige.

Systemet bygger på bildanalys och skräddarsydda ljudsignaler som är anpassade efter olika djurarter. Tekniken har redan testats i andra miljöer som flygplatser och trafikleder och kommer nu att valideras i svensk järnvägsmiljö.

"Vår tågbaserade Flox-teknik bygger på avancerad AI och djupgående förståelse för djurens beteende, vilket gör det möjligt att skydda både tågtrafiken och djurlivet," säger Sara Nozkova, vd för Flox.

Testerna är en del av arbetet mot Sveriges och EU:s mål om hållbara och säkra transporter och kommer att utföras på utvalda järnvägssträckor i Sverige under hösten 2024 och vintern 2025.