Ny era för snabbtåg i Frankrike – Proxima beställer 12 nya Avelia Horizon-tåg från Alstom

En viktig aspekt med Avelia Horizon är enligt tillverkaren dess kostnadseffektivitet. Bild: Alstom

Proxima, det första oberoende företaget att ge sig in på den franska snabbtågsmarknaden, har lagt en order på tolv Avelia Horizon-snabbtåg från Alstom. I avtalet ingår också 15 års underhåll, som kommer att utföras i en verkstad i Marcheprime nära Bordeaux. Verkstaden är designad och byggd av Liséa. Det totala värdet på beställningen uppgår till nästan 850 miljoner euro, och de första tågen väntas levereras 2028.

Avelia Horizon är Alstoms senaste generation av dubbeldäckartåg, utformade för att färdas i hastigheter över 300 kilometer i timmen. Med över 40 års erfarenhet av kommersiell höghastighetstrafik har Alstom utvecklat ett tåg som kombinerar hög prestanda med flexibilitet. Tåget är utrustat med två korta och kompakta drivmotorer samt artikulerade dubbeldäcksvagnar, vilket ger både hög kapacitet och säkerhet för passagerarna.

Proxima satsar på snabbtåg med 15 års underhållsavtal

En viktig aspekt med Avelia Horizon är dess kostnadseffektivitet. Tåget har färre boggier, vilket minskar kostnaderna för förebyggande underhåll – boggier står för cirka 30 procent av dessa kostnader. Med marknadens största passagerarkapacitet bidrar tåget även till att sänka driftkostnaderna per plats.

Strategiska resmål och framtidens tågtrafik

Proxima, som tillkännagavs i juni 2024, leds av två erfarna ledare inom järnvägssektorn – Rachel Picard och Tim Jackson. Bolaget är helt finansierat av Antin Infrastructure Partners, i samarbete med ett konsortium av ledande franska och internationella banker. Tågen kommer att trafikera sträckor mellan bland annat Bordeaux, Nantes, Rennes, Angers och Paris, med restider på två timmar eller mindre.

Tillverkat i Frankrike – ett omfattande samarbete

Alstoms tåg är designade och byggda på flera av företagets anläggningar i Frankrike. Totalt elva av sexton franska Alstom-fabriker är inblandade i projektet. Belfort ansvarar för drivmotorerna, La Rochelle för passagerarvagnar och projektledning, och Villeurbanne levererar styrsystem och passagerarinformation. Andra platser, som Ornans, Le Creusot och Tarbes, bidrar med motorer, boggier och elsystem. Flertex i Le Creusot tillverkar bromsfriktionskomponenter, medan EDC Toulouse utvecklar elektriska kretsar och Petit-Quevilly levererar transformatorer. Design och signalteknik hanteras av Saint-Ouen, och Valenciennes (CDS Interiors) står för interiören.

Denna order bokades under andra kvartalet av Alstoms räkenskapsår 2024/25.

Källa: Alstom