De höghastighetståg som ska trafikera HS2-linjen och vidare norrut längs West Coast Main Line utvecklades med syftet att skapa en bättre reseupplevelse. I det största projektet av sitt slag i Storbritannien bjöds allmänheten in för att ge synpunkter på inredningen i de 54 tåg som beställdes. Processen drevs av framtida operatören West Coast Partnership Development (WCPD), HS2 Ltd. och deras produktionspartner, samriskbolaget Hitachi-Alstom High Speed (HAH-S).
Sedan början av året har olika grupper, bland dem personer med funktionsnedsättningar, cyklister och småbarnsfamiljer, besökt HAH-S:s anläggning i Derby för att se trämodeller av tågen i naturlig storlek. Syftet var att ge konstruktörerna insikter om bekvämlighet, tillgänglighet och komfort.
Anpassningar för bättre tillgänglighet
Under dessa visningar testades olika lösningar för på- och avstigning, placeringen av handtag för rörlighet och stöd, samt utformningen av rullstolstillgängliga toaletter. Modeller av caféområden och barnvagnsplatser ingick också i utvärderingen. Detta arbete stöddes av marknadsundersökningar för att säkerställa att de slutliga designlösningarna motsvarar passagerarnas och personalens behov.
Hittills har tjugo grupper bidragit med feedback via WCPD:s process. Deras insikter, från en kundgrupp på cirka 5 000 personer med varierande resebehov, har varit centrala i utvecklingen av de helt elektriska HS2-tågen. Dessa tåg väntas erbjuda hög tillförlitlighet, hastighet och komfort, samtidigt som de bidrar till att minska klimatpåverkan.
Tågutveckling för alla resenärer
James Dawson, ledande ingenjör för HS2 Ltd:s fordon, förklarade att HS2 utformades med fokus på tillgänglighet för alla resenärer – särskilt för dem som vanligtvis inte väljer tåget. Han uttryckte förhoppning om att samarbetet med WCPD och HAH-S, samt en innovativ designprocess, kommer att resultera i en tågflotta som står sig över avsevärd tid.
Simon Aslett, chef för WCP:s tågdesign, betonade vikten av att skapa ett tåg som erbjuder Storbritanniens bästa reseupplevelse. Han framhöll att offentligheten, genom denna testfas, hjälper teamet att fatta rätt beslut för kunderna i den kritiska designfasen.
Niall Simmons, designchef på Hitachi-Alstom High Speed, tillade att resenärernas feedback är ovärderlig för att säkerställa att tågen möter förväntningarna på tillgänglighet, komfort och bekvämlighet. Han förklarade att HAH-S fokuserar på att sätta resenären i centrum för varje beslut, och genom att arbeta nära allmänheten är de trygga i att den nya tågenheten kommer att sätta en ny standard för intercitytrafik i Storbritannien.
Flexibel design för bagage och sittplatser
Resenärer efterfrågade möjligheten att se sitt bagage under resan, vilket ledde till att designers maximerade bagageutrymmet ovanför och under sätena. Sittplatserna kommer att bestå av en kombination av rader och bordssittplatser med fyra platser, för att säkerställa att alla resenärer har gott om benutrymme.
Baserat på feedback omplacerade designerna även handtag nära dörrarna, skapade en nivåfri instegslösning vid HS2:s stationer, flyttade USB-C-uttag och brickbord samt justerade rullstolsplatser för att förbättra kundupplevelsen.
Nästa steg – produktion och trafikstart
Framtida möten med användargrupper kommer att hjälpa designteamet att färdigställa passagerarsätena för att säkerställa hög komfort på längre resor. LED-belysningen i tågen kommer att optimeras för att skapa en bättre atmosfär dagtid och året runt.
När designen och produktionsunderlagen är färdiga kommer tillverkningen att börja under 2027. Tågens stomme kommer att svetsas och den elektriska installationen att genomföras vid Hitachis fabrik i Durham, medan inredningen slutförs hos Alstom i Derby.
Produktionen av de nya tågen sker parallellt med byggarbetet på den nya järnvägssträckan, som planeras tas i drift mellan 2029 och 2033. När HS2 är färdig kommer den att erbjuda kortare och pålitligare resor, stimulera ekonomisk tillväxt och frigöra kapacitet på den södra delen av den befintliga West Coast Main Line.
Källa: LOK-report