Den spanske premiärministern Pedro Sánchez och den portugisiske premiärministern Luís Montenegro ledde nyligen det 35:a spansk-portugisiska toppmötet i Faro. Sánchez bekräftade Spaniens åtagande att slutföra höghastighetslinjen mellan Madrid och Lissabon till 2030, medan Portugal betonade sin prioritering för sträckan Lissabon-Vigo, med en planerad färdigställning till 2032.
Samarbete men skilda prioriteringar mellan Spanien och Portugal
Sánchez underströk att Spanien skulle arbeta för att färdigställa sin del av Madrid-Lissabon-sträckan fram till gränsen vid Extremadura, medan Portugal gav sin högsta prioritet åt linjen Lissabon-Porto-Vigo.
Portugals prioriteringar för den nya järnvägen
Premiärminister Montenegro klargjorde att hans regering gav företräde åt sträckan till Galicien vid den portugisisk-spanska gränsen och att man övervägde att tidigarelägga tidsplanen så mycket som möjligt. För Portugal betraktades sträckan genom Extremadura som en "andra prioritet", vilket kan innebära att fullständig färdigställning av Madrid-Lissabon-linjen försenas till efter 2032, trots att den spanska delen beräknas vara klar 2030.
– Den spanska regeringen har åtagit sig att färdigställa höghastighetslinjen AVE Madrid-Lissabon till 2030, men jag vill betona att detta är Spaniens åtagande och att det är den tidsplan vi arbetar efter, förklarade Sánchez.
Tre ytterligare järnvägsförbindelser under utvärdering
Utöver huvudlinjerna diskuterades ytterligare tre potentiella järnvägsförbindelser mellan Spanien och Portugal:
- Aveiro-Salamanca,
- Faro-Huelva-Sevilla, och
- Porto-Braganza-Zamora.
Förbindelsen Huelva-Faro är särskilt intressant, eftersom det aldrig funnits en järnvägslinje där, trots att spår redan finns nära gränsen på båda sidor om Guadiana-floden.
Samarbete för att stärka Atlantkorridoren
Under toppmötet bekräftade Spanien sitt åtagande att främja utbyggnaden av höghastighetslinjen Madrid-Lissabon till 2030. Transportminister Óscar Puente och den portugisiske infrastrukturministern Miguel Pinto Luz diskuterade gemensamt framtiden för Atlantkorridoren och andra gränsöverskridande förbindelser för att stärka europeisk sammanhållning och utveckla hållbara internationella transporter.
De uttryckte även stöd för utvecklingen av det transeuropeiska transportnätet och enades om att främja projektet genom att underteckna ett genomförandebeslut från EU-kommissionen för höghastighetsjärnvägsförbindelsen mellan Lissabon och Madrid. Målet är att säkerställa en tydlig tidsplan för genomförandet enligt EU:s nya regelverk för det transeuropeiska nätet.
Stärkta gränsöverskridande järnvägsförbindelser för Europas framtid
Puente påminde under sitt tal om vikten av gränsöverskridande förbindelser över hela Europa, särskilt mellan Spanien och Frankrike, för att skapa ett sammanhängande europeiskt järnvägsnät och maximera värdet av de investeringar som gjorts på den iberiska halvön.
– Vår premiärminister har skrivit ett nytt brev till Frankrikes premiärminister med en uppmaning att påskynda arbetet med den nya gränsöverskridande järnvägsinfrastrukturen i Atlant- och Medelhavskorridorerna. Detta är avgörande för att stärka våra betydande investeringar och möta det ökande transportbehovet, vilket också stöder EU:s mål för minskade koldioxidutsläpp, sade Oscar Puente.
Han och hans portugisiska motsvarighet enades om att vidarebefordra detta brev till EU-kommissionens nya kommissionär för hållbara transporter och turism, samt till TRANS-kommitténs ordförande och EU:s generaldirektion för mobilitet och transport.
Dessa åtgärder följde på ett tidigare brev från april, där Spanien och Portugal hade begärt stöd för utvecklingen av nya järnvägsförbindelser i de Pyreneiska områdena i Atlant- och Medelhavskorridorerna.
Källa: Lok-Report