Forsen Järnväg fortsätter skörda framgång längs rälsen. Under hösten har man landat ytterligare fyra projekt, varav ett som Delprojektledare BEST-M för upprustning av sträckan Almedal-Borås. Med Trafikverket som beställare ska den 65 km långa sträckan tas om hand och utvecklas för att skapa en mer driftsäker anläggning, med färre driftstörningar.
Järnvägen måste tas in i framtiden och Forsen står rustade att vara med på den resan, med fyra nya projekt i ryggen.
- Vi fortsätter utveckla Forsen Järnväg och inser att vi hittat helt rätt med ett framgångsrikt koncept och fantastiska medarbetare, konstaterar Joel Larsson, Projekt- och projekteringsledare, Forsen Järnväg, Halmstad.
Nytt projekt på viktig sträcka
Precis innan jul vann Forsen Järnväg ett projekt som redan nu är inne i uppstartsfasen. Sträckan mellan Almedal och Borås ska rustas upp för att minska risken för trafikstörningar och samtidigt förlänga livslängden på anläggningen.
- För att möta behoven inom svensk järnväg står vi inför valet; ska vi förbättra det som redan finns eller bygga helt nytt? Det här projektet är ett fint exempel på när man beslutar att investera i befintlig anläggning, menar Joel Larsson, som har rollen som Delprojektledare BEST-M i projektet. Sträckan är en viktig länk både ur ett redundansperspektiv, då den fungerar som omledningsbana för trafiken i västra Sverige, men också som en viktig förbindelse mellan Göteborg och Borås. Både för pendel- och godståg.
Underhåll och större ingrepp
Projektet innebär bland annat att kontaktledningsanläggningen byts ut eftersom dess livslängd närmar sig sitt slut och är i stort behov av upprustning. Samtidigt byts alla signalställverk ut till ett ställverk 95, ett mer modernt och digitalt ställverk. I samband med kontaktledningsupprustningen ses även tunnlarna på sträckan över. Dessa kommer att behöva utvidgas för att nå gällande krav på kontaktledningshöjd över spåret. Idag är dessa tunnlar på gränsen till för trånga.
- Det här är ett omfattande upprustningsprojekt som kombinerar renodlat underhåll med större ingrepp
på anläggningen, berättar Joel Larsson. Till exempel kan det i tunnlarna bli nödvändigt att riva och gjuta om delar av de befintliga betongportalerna.
Komplexitet hela vägen
Just nu befinner sig projektet i ett tidigt projekteringsskede.
- Planerad byggstart är 2028 med ett färdigställande året efter. Forsen har ett kontrakt på två år med optioner på tre års förlängning, ett år i taget. Det är alltid viktigt att få med erfarenheterna från projekteringsskedet in i byggskedet.
Joel Larsson har jobbat inom järnvägssegmentet sedan 2014 och det är komplexiteten som attraherar.
- Jag gillar komplexa projekt, när olika teknikområden ska samarbeta för att tillsammans uppnå ett gemensamt mål – en färdig och driftsatt anläggning inom en bestämd tidsram. Almedal-Borås är ett stort och extra komplext projekt eftersom det innebär upprustning på en befintlig anläggning, som bitvis är över 100 år gammal. Utmaningen blir hur man moderniserar utan att göra för stora ingrepp. Det gäller att hitta rätt nivå genom att göra många och korrekta avvägningar, det är roligt. Givetvis är det också roligt att få vara med i ett så här tidigt skede och känna att vi kan ha möjlighet att vara med hela vägen.
Läs mer om Forsen här: https://www.forsen.com/
Kontaktperson Forsen
Joel Larsson Projekt- och projekteringsledare Forsen joel.larsson@forsen.com
+46 70-271 89 70