Nya Krösatåget anländer – startskott för miljardinvestering i svensk tågtrafik

Nya Krösatåget har anlänt till Nässjö Foto: Jönköpings Länstrafik

Det första av totalt 28 nya Krösatåg har anlänt till Nässjö. Investeringen, som uppgår till 3 miljarder kronor, är en av de största i Sverige för regional tågtrafik.

Det nya tåget har nu anlänt och togs emot vid Euromaints depå av depåchef Anders Nyberg samt Pablo Lozano, ansvarig från tillverkaren CAF.

Samtliga 28 tåg har upphandlats av Transitio på uppdrag av Krösatågstrafiken. Av dessa är 20 helt eldrivna, medan åtta är bimodala och kan använda både el och biodrivmedel. De eldrivna tågen levereras först.

Som en del av satsningen har Region Jönköpings län investerat 540 miljoner kronor i en ny depå i Nässjö, som invigdes för ett år sedan.

Euromaints depåchef Anders Nyberg och CAFS testansvarige Pablo Lozano. Foto: Amelie Bergman

Testas i hela Sverige

Tåget transporterades på räls från CAF:s fabrik i Spanien med hjälp av draglok och bromsvagnar. När tåget anlände till Nässjö samlades flera tågentusiaster för att se det.

– Det känns fantastiskt bra att vi nu har det nya fordonet inne i depån. Allt har gått mycket bra med transporter och inväxling, sade Anders Nyberg.

Pablo Lozano ansvarar för inkörning och tester av tågen.

– Alla funktioner ska testas noggrant, och tåget kommer att köras i hela Sverige, även i norr för vintertester. Vi har ett team på plats från fabriken i Spanien samt leverantörer från olika länder, säger Lozano.

Inväxlingen gick smidigt. Foto: Amelie Bergman

Rekrytering till depån

För den som är intresserad av att arbeta med de nya tågen i en av Sveriges modernaste tågdepåer finns möjligheter. Euromaint, som ansvarar för driften av depån, planerar nämligen att nyanställa, enligt företagets kommunikatör Per Pettersson.

– Vi kommer att behöva rekrytera. Vi vet inte riktigt hur många och i vilka roller ännu, men det handlar om allt från tekniker till projektledare. Att få jobba med helt nya, moderna tåg i en alldeles ny depå som är byggd med riktigt bra arbetsergonomi och den senaste tekniken – det är inte på så många ställen som erbjuder den möjligheten. Men här i Nässjö finns den!

Provkörning inför trafikstart 2026

Innan tåget tas i linjetrafik ska det provköras minst 20 000 kilometer. Planen är att det ska vara i drift 2026.

– Den som vill se det nya Krösatåget kan få möjlighet när det provkörs i Sverige. Det testas på flera platser, inklusive i Småland, säger Patrik Axenstjerna, projektledare på Transitio.

Tåget har färdats genom Europa med hjälp av draglok och bromsvagnar. Foto: Amelie Bergman

Fakta om de nya Krösatågen

  • Antal tåg: 28 (20 eltåg, 8 bimodala tåg med el och biodiesel)
  • Ägare: Beställda av Region Kalmar län, Region Jönköpings län, Region Blekinge och Region Kronoberg via Transitio
  • Tillverkare: CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles)
  • Modell: CAF Civity
  • Längd: 68,2 meter (hybrid) och 76,3 meter (elektriska)
  • Kapacitet: 140–193 sittplatser
  • Högsta hastighet: 140 km/h (hybrid) och 200 km/h (elektriska)
  • Tillgänglighet: Låggolv, flexibla ytor för cyklar och barnvagnar, wifi
  • Hållbarhet: 94 procent av materialet kan återvinnas eller återbrukas
  • Planerad trafikstart: 2026
  • Ordervärde: 3 miljarder kronor
  • Beräknad livslängd: Minst 30 år

De nya tågen kommer att trafikera flera sträckor i Småland, Blekinge och Östergötland, bland annat mellan Kalmar och Linköping samt Karlskrona och Emmaboda.

Naturligtvis är det nya Krösatåget lingonrött med ett grönt blad längst ner. Foto: Amelie Bergman

Källa: Jönköpings länstrafik och Nordic Infracenter