I en strävan mot hållbarhet har Kakeldaxgruppen implementerat effektiva åtgärder som ger positiva resultat. Vid import av varor från Italien har företaget valt att använda tågtransport som alternativ, vilket har resulterat i betydligt lägre koldioxidutsläpp. En varuleverans från Italien till företagets centrallager i Göteborg genererar endast 178,4 ton koldioxidutsläpp enligt W2W, well-to-wheel, - en avsevärd skillnad jämfört med de 622 ton som skulle släppas ut om samma leverans gjordes med lastbil.
Där tågtransport inte är genomförbart har företaget övergått till båtleveranser, som, även om de inte är lika effektiva som tågtransporter, ändå är betydligt mer miljövänliga än lastbilstransporter.
– Vi är hela tiden vaksamma på hur vi kan minska vårt ekologiska fotavtryck, i hela leveranskedjan från produktion till såld vara. Tåg är det klart bästa alternativet, och det väljer vi i alla fall det är möjligt, säger Stefan Aulie, inköpschef på Kakeldaxgruppen.
Fyllnadsgrad och slingbil
I de fall Kakeldaxgruppen inte hittar någon framkomlig, genomförbar väg med tåg eller båt är man mycket måna om att fylla lastbilarna maximalt. Företaget har ett uttalat mål om 100- procentig fyllnadsgrad vid transport med lastbil. Något som i dagsläget nås i merparten fall.
– Genom nära samarbete med leverantörer och speditionsföretag klarar vi faktiskt av detta för det allra mesta. Och i de undantagsfall som vi inte klarar det hamnar vi väldigt nära. Vi ska inte vara orsaken till några extratransporter som hade gått att undvika. På den punkten är vi väldigt beslutsamma, säger Stefan Aulie.
Företaget har också implementerat en effektiv "slingbil", som regelbundet pendlar mellan Göteborg och Stockholm via Mälardalen och Göteborg och Malmö. Denna innovativa åtgärd innebär att man kan minska det totala antalet enskilda transporter för specifika leveranser, vilket resulterar i betydligt färre körda mil varje år. Alla dessa insatser visar företagets beslutsamhet att minska sin påverkan på miljön och skapa mer hållbara leveranskedjor.