Transportstyrelsen har sänkt avgiften för förnyelse av lokförarbevis till 2025 efter kritik från Tågföretagen. Trots sänkningen kvarstår utmaningen med finansieringen av en underskottstyngd myndighet.
Efter omfattande kritik från bland annat branschorganisationen Tågföretagen har Transportstyrelsen valt att justera sina avgiftsföreskrifter. Den ursprungliga planen hade inneburit en fyrdubbling av avgiften för förnyelse av lokförarbevis – från 500 till 2 000 kronor. Efter förändringen fastställs avgiften nu till 1 100 kronor.
Även om sänkningen är ett steg i rätt riktning, anser Tågföretagen att grundproblemet kvarstår. Järnvägsföretag förväntas fortsatt finansiera en myndighet som lider av ekonomiska underskott. Detta är särskilt problematiskt i en bransch med redan pressade marginaler och hård konkurrens från andra trafikslag.
Organisationen menar att varje ökad kostnad påverkar både resenärer och godstransportköpare negativt. Effekten blir att hållbart resande och klimatsmarta transporter missgynnas. Därför kräver de att regeringen ser över hela avgiftsstrukturen inom transportsektorn för att skapa en mer rättvis och hållbar finansiering.
De fyra sammanfattande förslagen i Tågföretagens remissvar:
- Adekvat konsekvensbeskrivning av avgiftsförslaget för en pressad järnvägsbransch med små marginaler. Särskild fokus på marginaleffekter.
- Regeringen bör tillåta Transportstyrelsen att avvika från full kostnadstäckning för järnvägstillsyn med hänvisning till klimatprioriteringar och begränsat kollektiv. Lättnader i avgiftsstrukturen bör utredas, exempelvis genom anslagsfinansiering.
- Tidigare underskott har skrivits av och bör ske igen för att hantera ökade avgifter inför 2025.
- Samordning och översyn av avgiftsstrukturer mellan olika trafikslag, inklusive Trafikverket, Sjöfartsverket, Luftfartsverket och Transportstyrelsen.
Källa: Tågföretagen