LTG Cargo, det litauiska godstransportföretaget inom LTG-gruppen, har gjort ytterligare framsteg i att frikoppla sig från Moskvas bredspåriga transportsystem (Geležinkelių transporto taryba, GTT). Företaget har nu registrerat sina vagnar i det Europeiska Fordonsregistret (European Vehicle Register, EVR).
Som en del av LTG-gruppens "FREE Rail"-program för avsynkronisering av järnvägen från Ryssland har redan 196 godsvagnar registrerats i EVR.
LTG Cargo registrerar godsvagnar i europeiska fordonsregistret
– Vi strävar efter att expandera vår trafik i väst och de baltiska länderna. Målet är att integreras i det europeiska järnvägsnätet och arbeta enligt europeiska principer och med europeisk teknologi. De första vagnarna i Litauen som bär den tolvsiffriga registreringsnumret är de nya spannmålsvagnar som LTG Cargo köpte förra året. Lokomotiven har redan varit registrerade i EVR, och registreringen av samtliga aktivt använda vagnar kommer att underlätta ett smidigt datautbyte vid transporter på europeisk järnvägsinfrastruktur, säger Eglė Šimė, chef för LTG Cargo.
Nya och befintliga vagnar integreras
Förutom de nyanskaffade spannmålsvagnarna har även 26 befintliga flakvagnar för container- och trailers frakt registrerats i det europeiska registret. Denna registrering krävde en separat process och ändringar i EVR, eftersom denna typ av vagn, anpassad för bredspår, tidigare inte varit registrerad i EVR.
– Vårt mål är att tillämpa det europeiska järnvägsmodellen på alla våra operationer och visa att detta är möjligt på bredspårsinfrastruktur. Genom FREE Rail-programmet har vi registrerat våra vagnar i EVR och tagit ytterligare ett steg mot europeisk integration och större företagsresiliens, säger Gediminas Šečkus, ansvarig för affärsresiliens inom LTG-gruppen.
Framtida planer för integration
Inom bredspårsområdet är vagnarna försedda med en åttasiffrig registreringskod, medan de i det europeiska transportregistret har en tolvsiffrig kod. Planen är att samtliga LTG Cargo-vagnar som är i aktiv användning ska vara registrerade i EVR senast 2026.
Från och med början av 2025 kommer LTG Cargo att övergå från den gemensamma flottan av vagnar inom GTT till en privat flotta. GTT, som är baserad i Moskva, är en organisation som koordinerar och reglerar järnvägstrafik på bredspårsområdet.
FREE Rail-programmet banar väg för EU-standarder
LTG-gruppens initiativ och implementering av FREE Rail-programmet syftar till att utveckla och genomföra en järnvägsmodell som är anpassad för de baltiska länderna. Modellen bygger på EU-standarder och bästa praxis, samtidigt som den tar hänsyn till bredspårets särdrag. Programmet fokuserar på ett europeiskt järnvägsdriftsystem baserat på förtroende, partnerskap och teknologisk samt IT-integration med europeiska system.
Källa: LTG