För ett exportberoende land som Sverige med sin placering i norra Europa är det helt avgörande att vi har fungerande godstransporter till europeiska kontinenten.
Nyligen beslutades det i Europaparlamentet om att inleda förhandlingarna om den så kallade ”kapacitetsförordningen”. Det är ny europeisk lagstiftning med regler för hur kapaciteten på Europas järnvägar ska fördelas..
– Planeringen av godstransporter mellan länder är ett stort och viktigt pussel. För svensk industri är det helt avgörande att det på ett klimatsmart och effektivt går att frakta varor ner på kontinenten via järnvägen. Det skapar fler jobb i Sverige, det är bra för vanligt folk i hela vårt avlånga land, säger Johan Danielsson, ansvarig förhandlare för den socialdemokratiska gruppen i Europaparlamentet.
– Att den här lagstiftningen landar rätt är viktigt för jobben inom industrin och vår konkurrenskraft. Jag ser fram emot förhandlingarna med rådet, fortsätter Johan Danielsson.
Om lagstiftningen:
Det syftar till att öka kapaciteten på de europeiska järnvägsnäten och underlätta för den gränsöverskridande trafiken genom att förbättra processerna för kapacitetstilldelning och trafikledning för bättre samordning i hela järnvägssystemet. Större krav ställs på en tidigare planering och samordning av tillgänglig infrastruktur och ett europeiskt nätverk ska sköta samordningen mellan de som förvaltar infrastrukturen.
Om rollen som förhandlare:
I framtagandet av lagstiftning sker förhandlingar mellan Europaparlamentet och Europeiska rådet (triologer). Förhandlingar som leds av EU-kommissionen. Där för Europaparlamentet fram sina ståndpunkter genom sinaförhandlare. I den här lagstiftningen kommer Johan Danielsson vara den som leder den socialdemokratiska gruppens arbete i förhandlingarna.
Källa: Europaparlamentet