Järnvägen mellan Aarhus, Aalborg och Hjørring har genomgått en omfattande förnyelse av infrastrukturbolaget Banedanmark och kommer att vara framtidssäkrad fram till hösten 2024. Spår och spårväxlar har renoverats på flera stationer, ett nytt extraspår har byggts söder om Hjørring Station och en ny plattform har etablerats vid Brønderslev Station.
Arbetet har varit särskilt tydligt i Aalborg och Langå, där spårlayouten har ändrats för att optimera spåren och öka hastigheten genom Langå Station. Vid Aalborg Station har trettiosju nya spårväxlar installerats, och två broar har renoverats för att ge plats åt kørestrømsanläggningen, vilket möjliggör att framtidens eltåg kan köra hela vägen till Aalborg och vidare till Aalborg Lufthavn. Dessutom har spår och spårkassor bytts ut i Skørping och Arden.
Digitalisering och elektrifiering
Banedanmark har också bytt ut signalsystemet, vilket innebär att järnvägen från Aarhus till Aalborg Lufthavn nu använder ett nytt, digitalt signalsystem. Detta minskar antalet signalfel och resulterar i fler punktliga tåg. Arbetet med att elektrifiera järnvägen från Aarhus till Aalborg Lufthavn pågår också för fullt.
Fakta om uppgraderingen
Hjørring
- Byggt sju hundra meter nytt extraspår för att öka kapaciteten i Nordjylland
- Sporrenovering på Hjørring Station
Brønderslev
- Ny plattform på ett hundra trettio meter, med en höjd av femtiofem centimeter, vilket ger optimala förhållanden för passagerarna
Aalborg
- Ombyggnad av sju kilometer spår och sju kilometer ny spårkasse
- Installation av trettiosju nya spårväxlar
Arden
- Utbyte av etthundra åttio meter spår och spårkasse vid Arden Station
Skørping
- Utbyte av sju spårväxlar
Langå
- Byggt två nya ö-plattformar
- Förbättrad spårlayout och ökad hastighet genom stationen
- Rivning av kommandopost, perrontunnel, verkstadsbyggnader och perrontak
Källa: Banedanmark