Hamnbanan, järnvägslänken för gods till och från Göteborgs hamn, är nu färdigställd och öppen för trafik. Den sträcker sig från hamnen och kopplar samman olika transportvägar, vilket underlättar godstransporter både lokalt och nationellt. För att tillgodose den ökande efterfrågan på hållbara transportlösningar har Hamnbanan byggts ut och uppgraderats.
Göteborgs hamn hanterar hälften av all svensk containertrafik, och fartyg från hela världen anlöper dagligen för att lasta och lossa gods. För att möta den växande efterfrågan på hållbara transportlösningar har Hamnbanan byggts ut och förbättrats. Utbyggnaden har inkluderat kompletteringen med Södra Marieholmsbron, utökade spår på Kville bangård samt en kapacitetsökning genom dubbelspår på sträckorna Pölsebo-Skandiahamnen och Eriksberg-Pölsebo. Detta har lett till en kapacitetsökning med cirka 50 procent.
Järnvägen anses vara det mest effektiva transportsättet ur både miljömässigt och ekonomiskt perspektiv i kombination med sjöfart. Den tätare tågtrafiken mellan hamnen och andra svenska orter förbättrar landets logistik och erbjuder företag snabbare, mer kostnadseffektiva och miljövänliga transportlösningar.
De nya spåren ligger delvis under mark mellan Eriksberg och Pölsebo, vilket skapar en tystare och säkrare omgivning. Det frigjorda området kommer att användas för att bygga 2 000 nya bostäder. Under sommaren har fotbollsplaner, klubbhus och omgivande parker färdigställts och återställts.
I slutet av september bjöd Trafikverket in närboende till en invigningsfest där cirka 800 personer deltog. Det bjöds på korv, poängpromenad, tal och en fotbollsmatch för ungdomar från den lokala fotbollsklubben.
Källa: Trafikverket