Vygruppen AS, Norges största transportföretag och operatör av de flesta tåg, har beslutat att förlänga sitt underhållsavtal med Mantena i Oslo Grorud med ytterligare fyra år. Uppdragen från Vy utgör femtio procent av Mantenas totala ordervolym, och det nuvarande avtalet löper ut år 2026.
Det nya avtalet, värt femhundra miljoner kronor, omfattar främst underhåll av boggierna på de hundrafemtio Flirt-motorvagnarna från Stadler Rail, som är den största fordonserien på det norska järnvägsnätet. Både Vy och Mantena har sina rötter i det tidigare Norges Statsbaner (NSB).
Turbulens kring avtalet
Beslutet om förlängning av avtalet följdes av en del kontroverser. Vy hade initialt planer på att tilldela underhållsuppdraget till det schweiziska företaget Stadler Rail AG, trots att Mantena hade lämnat ett mer konkurrenskraftigt erbjudande. Mantena hade dock drabbats av ett dåligt rykte efter en tuff vinter, där reparationer av tåg som skadats av snö och is tog lång tid. Detta resulterade i att driften ofta saknade nödvändiga fordon, vilket ledde till att "Buss for tog" blev en vanlig företeelse.
Rättsliga åtgärder och strategiska överväganden
För att stoppa Vy:s avsikt att tilldela kontraktet till Stadler vidtogs flera rättsliga åtgärder. Mantena fick en tillfällig förbud mot en kontraktsöverenskommelse med Stadler, då man hävdade att Stadler planerade att utföra allt arbete utomlands. Stadler motsatte sig detta och lade fram bevis för att dessa påståenden var felaktiga. Dessutom involverade den norska armén sig med strategiska invändningar. Vy å sin sida hävdade att järnvägen inte omfattades av någon nödförordning i samband med upphandlingsförfarandet. Huruvida Stadler kommer att vidta rättsliga åtgärder i sin tur är ännu oklart.
Källa: LOK-report