Kostnaden för Varbergstunneln har justerats till 8,9 miljarder kronor, baserat på 2021 års prisnivå. Tidigare uppgick kostnaden till 7,9 miljarder kronor.
Orsaken till kostnadsökningen är bland annat utmaningar med inläckage av grundvatten i spårtunneln. Den slutliga omfattningen av tätnings- och dräneringsarbetet visade sig bli cirka 20 procent högre än projektets tidigare beräkningar från juni 2023. Johan Hjertström, projektchef, förklarar att detta har medfört en omplanering av arbetena i bergtunneln, vilket har flyttat dessa från 2023 till 2024.
Dessutom har de komplexa förhållandena kring markarbeten och ledningsarbeten gjort det svårt att bedöma de exakta kostnaderna.
– Vi har ännu en del återstående återfyllnings- och återställningsarbeten längs hela sträckan och där viss del är i före detta industrimark. Det kan utifrån detta bli dyrare på grund av osäkerheter i markförhållanden och föroreningsmängder. De ledningsarbetena som kvarstår är omfattande och här måste vi samordna våra arbeten med Varbergs kommun och Jernhusen, säger Johan Hjertström, projektchef.
Ytterligare kostnadsfaktorer inkluderar fortsatta prisökningar på lastbilstransporter, drivmedel och råvaror som aluminium, metall och järn, som projektet är beroende av.
– Den justerade totalkostnadsprognosen är baserad på det vi vet i dagsläget, samt de osäkerheter som kvarstår. Mycket arbete återstår fortfarande i bergtunnel och betongtråg med främst järnväg- och installationsarbeten. Nu när vi håller på med spårläggning innebär det bland annat nya utmaningar i logistiken i både i tunnel och tråg, säger Johan Hjertström.
Källa: Trafikverket