Sju regioner i Mälardalen enas om en utvecklingsstrategi för transportsystemet. Den storregionala strategin, Systemanalys 2024, godkändes den 15 oktober av Västmanlands regionfullmäktige och visar på satsningar på spår, vägar och farleder under de kommande åren.
Jenny Landernäs, regionråd i majoritet i Region Västmanland, påpekar vikten av att stärka infrastrukturen i Västmanland.
"Det är viktigt för våra pendlare, företag och godstransportörer. Varje dag reser 850 000 pendlare över kommungränserna för att komma till jobbet. 150 miljoner ton gods passerar till, från och genom länen. Då måste infrastrukturen fungera och det är en styrka att våra sju regioner är eniga om vad vi behöver göra för att förbättra transporterna i vår del av Sverige. Där kan alternativ finansiering vara en väg framåt för att snabbare få på plats den infrastruktur som vi så väl behöver," säger hon.
Systemanalys 2024 innehåller skarpa prioriteringar för transporterna i Stockholm-Mälarregionen. Den bygger på tidigare prioriteringar men inkluderar även nya investeringsbehov som måste åtgärdas till 2035. Dokumentet behandlar också politiska ställningstaganden, bland annat bättre användning av trimningsåtgärder och förändrade lots- och farledsavgifter.
Kenneth Östberg, regionråd i opposition Region Västmanland, betonar att en gemensam röst ger tyngd.
"Det märks att regeringen och myndigheterna lyssnar på oss när vi sju regioner går samman och talar med en röst. Nu har vi en samsyn om att järnvägen i allmänhet och Mälarbanan i synnerhet måste rustas upp. Den som har rest med järnvägen eller känner behoven från industrin vet att vi både måste se över den räls vi har och bygga nytt," säger han.
I Stockholm-Mälarregionen bor över fyra miljoner människor som skapar drygt hälften av Sveriges BNP. Regionens transportsystem är avgörande, med 850 000 pendlare och 150 miljoner ton gods som passerar årligen. Åtta av tio tågresor i Sverige startar eller slutar i Stockholm.
Exempel på prioriteringar i Systemanalys 2024:
- Förstärkt trimningspaket för storregional tågtrafik
- Ny Hjulstabro för Mälarsjöfarten och fyrspår på Mälarbanan Tomteboda-Kallhäll
- Ombyggnad av spår vid Västerås central och ökad kapacitet på Bergslagspendeln
- Ökad kapacitet på E18 vid Västerås
- Förbättrad internationell tillgänglighet, exempelvis genom satsningar på Nobelbanan för kortare restid mellan Oslo och Stockholm
- Utredning av alternativa finansieringsformer för infrastrukturen
Källa: Mälardalsrådet