Modernisering av Rååbanan - nu läggs sista pusselbiten

Karta över sträckan där arbetet på Rååbanan genomförs. Bild: Trafikverket

Trafikverket fullföljer nu arbetet med att modernisera Rååbanan. Signal- och ballastarbete genomförs mellan Helsingborg och Teckomatorp för att förkorta restider och minska störningar.

Trafikverket genomför signalarbete och ballastrening för att korta restider och minska risken för störningar. Projektet är i slutfasen med etapp tre, där tre huvudsakliga åtgärder genomförs: ballastrening, installation av mellanblockssignal och hastighetshöjning. Dessa åtgärder syftar till att förbättra järnvägens prestanda, skapa smidigare tågtrafik samt öka robustheten vid eventuella störningar.

Ballastreningen kommer att äga rum på sträckan mellan Helsingborgs godsbangård och Teckomatorp, vilket omfattar cirka 30 kilometer. Hastighetshöjningen kräver omfattande signalarbete, där en ny mellanblockssignal installeras mellan Billeberga och Teckomatorp. För närvarande är projektet i planeringsfasen, och en entreprenör har påbörjat förberedande arbete på sträckan.

Arbetet pågår under hösten och våren, med en totalavstängning planerad för juni 2025. Ytterligare en totalavstängning kommer att ske under 2026, med planerad inkoppling av systemet i december samma år.

Tidsplan:

  1. Förberedande arbete: Hösten 2024
  2. Byggstart: Våren 2025
  3. Totalavstängning: Juni 2025
  4. Arbetet färdigt: December 2026

Källa: Trafikverket