Trängseln i Stockholms tunnelbana är ofta stor. Och inte blir det bättre av att MTR och SL har haft påtagliga problem med pendeltågen som ofta varit för korta eller helt ställts in. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) lovar att det inom fem-tio år blir stor skillnad med minskad trängsel. Dessutom vill han snabba på investeringarna. Det rapporterar SvD.
Christian Nilsson, trafikanalytiker på konsultföretaget WSP, lägger ytterligare ett perspektiv på frågan.
– Trängsel och köer är lite självreglerande. När det blir för jobbigt då åker vissa personer helt enkelt mindre eller vid en annan tidpunkt. Det ser man framför allt på vägsidan, säger han till tidningen.
Det är svårt att beräkna framtida trängsel eftersom den inte bara styrs av hur många tåg det går och hur många nya spår det blir. Även människors vanor spelar stor roll.
Oavsett hur man nu ser på trängseln är Caroline Ottosson, chef för Trafikförvaltningen, säker på att det blir bättre i Stockholms kollektivtrafik framöver. Det blir trots allt mycket mer kapacitet.