Nu är den sista bottenplattan som kopplar samman Västlänkens deletapper Centralen och Kvarnberget gjuten. Detta innebär att en gjuten golvyta på 1 800 meter nu sträcker sig från bron över E6 till Kvarnberget.
Den 450 kvadratmeter stora bottenplattan, belägen vid Göteborgsoperan, krävde cirka 450 kubikmeter betong och gjutningen tog ungefär sju timmar. Betongen pumpades in i tunneln från taket med hjälp av två betongpumpar. För att säkerställa maximal styrka och stabilitet användes en stavvibrator.
– Det är stor milstolpe som för oss närmare öppnandet av station Centralen som en säckstation i december 2026, säger Kennet Ahl, produktionsledare inom deletapp Centralen.
– En stavvibrator används för att vibrera bort luft och komprimera betongen vilket gör den starkare och mer hållbar, säger Niklas Elfström, byggledare Konstruktion inom deletapp Centralen.
Arbetet genomfördes enligt plan. Med den nya golvyta på 1 800 meter längs etappen Centralens sträckning, från E6 intill Tingstadstunneln till Kvarnberget, närmar sig projektet ett färdigställande.
– Gjutningen var inte den största men betydelsefull då den kopplar samman golvytan mellan etapp Centralen och etapp Kvarnberget. Den största bottenplattan vi har gjutit på etapp Centralen krävde cirka 2500 kubikmeter betong, säger Niklas Elfström.
Betongen måste nu härda en tid, varefter gjutningen av de sista väggarna i tunneln inleds. Det slutgiltiga steget är att gjuta takplattan vid Nordstan, vilket kommer att fullborda tunneln med golv, väggar och tak. Det arbetet är planerat att genomföras i mars nästa år.
Station Centralen
När station Centralen öppnar som en säckstation i december 2026 kommer den att tillföra nödvändig kapacitet till järnvägsnätet. Fyra nya spår på den nya stationen kommer att öka kapaciteten och frigöra spår på den befintliga centralstationen. Detta skapar högre tillgänglighet till stadskärnan och möjliggör ett ökat resande med kollektivtrafiken.
Källa: Trafikverket