Skogsbolaget Holmen och tågoperatören Protrain har tecknat ett flerårigt avtal om elektrifierad rundvirkestransport. Två tåg kommer att köra virkesråvara från nio terminaler till industrikunder i hela landet. Samarbetet innebär att en ny huvudleverantör tar över större delen av järnvägstransporterna.
Skogsbolaget Holmen och tågföretaget Protrain har tecknat ett avtal om effektiv och elektrifierad frakt av virkesråvara. Avtalet omfattar två tåg som kommer att transportera rundvirke från nio terminaler till Holmens industrikunder runt om i landet – från Piteå i norr till Norrköping i söder.
En stor del av Holmens rundvirke transporteras på järnväg. Av de transporter som går landvägen är var fjärde kilometer elektrifierad genom tåg. I dagsläget används flera olika tåg och tågoperatörer.
Parterna stärker nu sitt samarbete genom ett nytt avtal som innebär att operatören kommer att tillhandahålla majoriteten av järnvägstjänsterna i Sverige under de kommande åren.
– Vi jobbar kontinuerligt med att minska de fossila utsläppen i vår värdekedja och optimera våra virkestransporter. Järnvägen har en mycket stor transportkapacitet och förmågan att förflytta gods över stora geografier samtidigt som det är både klimatvänligt och effektivt. Samarbetet med Protrain ger oss en flexibel lösning som säkrar vår förmåga att transportera virke till industri och kunder via järnväg, säger Jonas Auselius, logistikchef Holmen Skog.
Avtalet omfattar två drygt trehundra meter långa tåg med en sammanlagd transportkapacitet om cirka 750 000 kubikmeter. Det motsvarar över 60 lastbilar som under ett år kör tvåskift.
– Vi ser inte Protrain i första hand som ett järnvägsföretag utan som en produktionspartner, där vårt uppdrag är att skapa värde åt kunden i logistikkedjan. I nära och intensivt samarbete mellan Holmen och oss har vi hittat en lösning som både är klimatsmart och anpassad för Holmens behov, med ett gott mått av flexibilitet. Vi är stolta över förtroendet och ser fram emot produktionsstart, säger Karl Johan Börjeson, vd.
Tågen kommer att trafikera nio terminaler och transportera rundvirke till ett tiotal industrikunder runt om i landet. Transportavstånden är i snitt över 30 mil.
Avtalet träder i kraft i mitten av december 2025 och gäller i tre till fem år.