Banedanmark håller just nu på att elektrifiera järnvägssträckan mellan Skalborg och Ålborgs flygplats. Målet är att möjliggöra trafik med tystare och betydligt mer klimatvänliga eltåg, som ska ersätta dagens dieseldrivna tåg.
Som en del av elektrifieringsarbetet kommer Banedanmark att lägga elkablar under Limfjorden. Dessa kablar ska förse det framtida kontaktledningssystemet norr om Limfjorden – hela vägen till flygplatsen – med ström. Det sker genom en så kallad underjordisk borrning, där ett rör med elkablar leds under fjordbotten.
Effektiv förbindelse
– Borrningen under Limfjorden är nödvändig för att säkra strömförsörjningen till kontaktledningen norr om fjorden. Det är en förutsättning för att klimatsmarta eltåg ska kunna köra till och från Ålborgs flygplats även när klaffbron står öppen. Projektet är därför en viktig del i arbetet med att skapa en grön och effektiv järnvägsförbindelse mellan Nordjylland och resten av Danmark, säger Atli Runar Kristjansson, avdelningschef på Banedanmark.
Projektet har utformats med hänsyn till miljön, hamnområdet och befintliga installationer på fjordens botten.
– Vi har noggrant granskat tillgänglig information om fjordbotten i området där vi ska borra. Vi har valt en underjordisk borrning eftersom det är den mest miljövänliga lösningen. Det är ett tekniskt krävande arbete, och därför används utrustning som gör det möjligt att styra borrens riktning under vägen. På så sätt kan vi undvika hinder som avloppsledningar och andra underjordiska system, förklarar Atli Runar Kristjansson.
Förberedande arbeten inleds i slutet av veckan, och själva borrningen startar strax efter påsk.
Fakta om projektet:
- Tre skyddsrör sätts samman till ett cirka 450 meter långt rör under fjorden.
- Röret placeras cirka 30 meter under vattenytan.
- Borrhålet får en diameter på 50 centimeter.
- Kontaktledningen får sin el från en transformatorstation i Svenstrup, söder om Ålborg.
Källa: Banedanmark