Nobina avvecklar Travis - förutsättningar saknas

Travis är en smart reseplanerare där kollektivtrafik, bildelning, elsparkcyklar och taxi kopplas samman med både reseinformation och on demand-tjänster i realtid. Foto: Pressbild Nobina
Travis är en smart reseplanerare där kollektivtrafik, bildelning, elsparkcyklar och taxi kopplas samman med både reseinformation och on demand-tjänster i realtid. Foto: Pressbild Nobina

Efter att under flera år drivit och utvecklat kollektivtrafikens digitala verktyg och kombinerad mobilitet med kollektivtrafiken som en motor, har Nobina nu fattat beslutet att avveckla Mobility as a Service-plattformen Travis. Samtidigt som Travis varit ledande inom sitt fält, konstaterar kollektivtrafiksföretaget att de långsiktiga affärs- och marknadsmässiga förutsättningarna inte finns. 

Förvärvet av Res i STHLM år 2015 blev startskottet på Nobinas resa inom MaaS och appar för att göra den kollektiva resan enklare. Appen var länge den enda reseplaneraren för SL och kollektivtrafiken i Stockholmsregionen och under åren har en rad nya tjänster utvecklats, såsom realtidsinformation, vart är bussen och rätt uppgång som utvecklades för att underlätta placering och val av uppgångar i Stockholms tunnelbanesystem.

2019 togs nästa steg med lanseringen av Travis, en egenutvecklad MaaS-plattform och genom Travis möjliggjordes biljettköp och kombinerad mobilitet i form av elscooter, taxi och bilpooler. Under åren fördjupas och integreras flera olika elscooter-lösningar, realtidsinformation och möjligheten att köpa Västtrafik- och SL-biljetter och månadskort.

− Vi har idag fattat det svåra och tråkiga beslutet att avveckla Travis. Ett beslut som kan kännas motsägelsefullt då vi tror på utvecklingen av kollektivtrafiken och Mobility as a Service som koncept. Att enkelt kunna söka, hitta, betala och kombinera kollektivtrafik med andra färdmedel och på så vis öka det kollektiva och hållbara resandet, säger Magnus af Petersens, marknadsdirektör på Nobina Sverige.

− Tyvärr finns inte de långsiktiga affärs- och marknadsmässiga förutsättningarna och intresset inom kollektivtrafik-Sverige har varit lågt – trots år av dialog, förhandlingar och teknisk utveckling, samarbeten och nya tjänster. Nu lämnar vi stafettpinnen till andra att fortsätta att driva och innovera nya digitala tjänster för framtiden, fortsätter Magnus af Petersens.

Avvecklingen kommer att ske gradvis.