Det statligt ägda finska järnvägsbolaget VR-gruppen har utlyst en upphandling för utrustning av tåg med det europeiska signalsystemet ETCS. Den planerade uppgraderingen omfattar upp till 192 lok och elektriska multipelenheter, och är en del av det nationella Digirail-projektet som syftar till att modernisera hela järnvägsnätet i Finland.
Upphandlingen, som nu är publicerad i EU:s officiella tidning, gäller ett förhandlat förfarande med föregående annonsering. I det första skedet bjuds leverantörer in att delta i urvalet.
Det europeiska tågsystemet ETCS, som ingår i ERTMS-programmet, är utformat för att standardisera signal- och hastighetsövervakning i hela Europa. Målet är att förbättra driftskompatibiliteten mellan olika nationella järnvägssystem.
Omfattande installation i flera steg
Den aktuella upphandlingen omfattar både hårdvara, mjukvara, planering, installation, provning, driftsättning, godkännande, dokumentation, utbildning, reservdelar samt tekniskt stöd. Det kan även bli aktuellt att inkludera underhåll av systemen i det framtida kontraktet.
Uppdraget inkluderar inte de så kallade Pre-FRMCS-enheterna (multikanalroutrar), som i stället ska tillhandahållas av den finska transportinfrastrukturmyndigheten Väylävirasto. Däremot åläggs den framtida ETCS-leverantören att installera dessa enheter i fordonen, inklusive nödvändiga gränssnitt, antenner, kablar och kontakter.
Även ett specifikt överföringsmodul (STM) för ETCS-systemet ingår i upphandlingen.
I grundkontraktet ska följande fordonstyper utrustas med ETCS:
– 30 Sr1-lok
– 42 Edo-styrvagnar
– 4 Sm6-elektriska tågset
Därutöver finns fyra optioner:
1. Utrustning av upp till 40 ytterligare Sr1-lok
2. Utrustning av upp till 35 Sr2-lok
3. Utrustning av upp till 15 Sm3-elektriska tågset
4. Utrustning av upp till 30 Sm4-elektriska tågset
Samtliga optioner kan användas helt eller delvis beroende på behov.
Digirailprojektet sätter ramen
Upphandlingen är en central del av Finlands Digirailprojekt, där målet är att successivt införa det nya signalsystemet i hela det statliga järnvägsnätet. Enligt nuvarande tidsplan ska kommersiell trafik med ETCS påbörjas under perioden 2029–2030 på de första sträckorna.
Tidsplanen är dock preliminär och kan ändras under upphandlingens gång. Eftersom projektet är beroende av det nationella Digirailprogrammet kan även omfattning, krav och leveranstid komma att justeras.
Målet är att teckna kontrakt med den valda leverantören senast vid utgången av första kvartalet 2026.
Intresserade leverantörer uppmanas att noggrant gå igenom samtliga upphandlingsdokument, som finns tillgängliga via Finlands elektroniska upphandlingssystem samt i EU:s TED-databas.
Sista dag för att lämna in anbudsansökan är den 5 maj 2025.
Källa: VR Group