Norconsult får uppdrag att modernisera kontaktledningen på norska Huvudbanan

Infrastrukturarbeten vid Drammens station i Norge. Geir Boman Rinde (till vänster) och Morten E. Paulsen är båda byggledare för el på stationen. De visar glatt upp de första solpanelerna som installerades på plattformstaket vid floden.
Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR
Infrastrukturarbeten vid Drammens station i Norge. Geir Boman Rinde (till vänster) och Morten E. Paulsen är båda byggledare för el på stationen. De visar glatt upp de första solpanelerna som installerades på plattformstaket vid floden. Foto: Anne Mette Storvik, Bane NOR

Bane NOR har gett Norconsult i uppdrag att projektera förnyelsen av kontaktledningsanläggningen på Huvudbanan. Det gäller sträckorna mellan Åker och Lillestrøm samt mellan Jessheim och Eidsvoll. Projektet syftar till att minska underhållsskulden på några av de mest trafikerade järnvägsavsnitten i Norge.

Uppdraget omfattar framtagning av både förfrågningsunderlag och arbetsunderlag för kommande entreprenad. Totalt handlar det om nästan 36 kilometer kontaktledning som ska ersättas – på sträckor där trafiken pågår med hög intensitet.

– Vi är glada över att ha tilldelat Norconsult detta uppdrag. De har god erfarenhet och kännedom om bansträckningen, vilket är en viktig grund för ett bra samarbete och ett gott resultat, säger Anna Liisa Upsal, projektledare vid Bane NOR.

Tekniska utmaningar kräver samordning

Sträckan Åker–Lillestrøm är cirka tolv kilometer lång med dubbelspår i tätbebyggda områden. Här finns komplexa gränssnitt, övergångsbroar, högspänningskorsningar och annan närliggande infrastruktur som kräver noggrann planering.

Sträckan mellan Jessheim och Eidsvoll är enkelspårig och drygt 23 kilometer lång, och löper genom jordbruksområden. Här förväntas utmanande markförhållanden. Projektet kräver därför tät samordning mellan kontaktledningsexperter, geotekniker och dem som arbetar med fundamentberäkningar.

Norconsult ansvarar för samtliga projekteringsdiscipliner, inklusive laserskanning och inmätning. För säkerhetsarbetet vid inmätning och fältbesök ansvarar Sikker Bane AS.

Fokus på hållbarhet och ny teknik

Enligt Norconsult innebär uppdraget en möjlighet att vidareutveckla sitt tekniska kunnande och stärka sin roll inom kontaktledningssystem. Målet är att bidra till att Bane NOR lyckas med sin strategi att skapa bättre tågförbindelser till lägre kostnad.

– Vi har satt oss in i uppdragets förutsättningar och ser det som en chans att vidareutveckla arbetet med kontaktledning i Norge. Med hjälp av ny teknik vill vi bidra till att få mer järnväg för pengarna, säger Kristian Aunaas, divisionsdirektör för transport på Norconsult.

Projektet är en del av en större plan för att modernisera Huvudbanan, vilket i sin tur väntas minska antalet fel och förseningar. I ett tidigt skede ingår även bedömningar kring återbruk och hållbarhet, vilket väger tungt i uppdraget.

Digitalisering spelar en central roll i projektgenomförandet. Projekteringen inleddes i februari 2025 och pågår till 2026. Det finns även en option på fortsatt uppföljning under byggtiden.

Källa för mer information: Bane NOR