MTR byter hjul på 20 boggier för Saltsjöbanan

Saltsjöbanan. Foto: Pressbild SL
Saltsjöbanan. Foto: Pressbild SL

Efter det omfattande hjulslitaget som stoppade trafiken på Saltsjöbanan i början av mars har MTR snabbt ställt om för att bistå Stockholms Spårvägar. Genom att tillföra extra resurser ska företagets verkstad i Hammarby genomföra hjulbyten på 20 boggier. Insatsen ses som avgörande för att återuppta trafiken i hög takt.

Hjulbyten efter omfattande hjulslitage
Med anledning av det omfattande hjulslitaget som stoppade all trafik på Saltsjöbanan i början av mars har hjälp snabbt mobiliserat för att kunna hjälpa Stockholms Spårvägar i ett pressat läge.

– Det är mycket betydelsefullt för att snabbt kunna återuppta trafiken på Saltsjöbanan att vi tillsammans med MTR har hittat effektiva arbetssätt för att byta hjul på en del av fordonsflottan i ett så högt tempo, säger Jamil Aziz, fordon- och underhållschef på Stockholms Spårvägar.

Extra resurser sätts in i Hammarby
Totalt kommer det bytas hjul på 20 boggier – ett uppdrag som inte funnits i de ursprungliga planerna. För att möjliggöra detta tillsätts extra resurser till verkstaden i Hammarby.

– Det känns både meningsfullt och motiverande att kunna bidra med vår kompetens när branschen ställs inför snabba förändringar. Att kraftsamla, hitta lösningar och samarbeta är en viktig del av vårt uppdrag, säger Johan Tiberg, projektchef på MTR Tech.