Vietnamesiska tåg klarar idag av hastigheter upp till 70 km i timmen, vilket gör järnvägen till ett dåligt alternativ för vietnamesiska resenärer. Landets regering planerar därför att bygga en ny järnvägslinje som gör att tågen att komma upp till hastigheter runt 200 kilometer i timmen, vilket är tre gånger snabbare än idag.
Den nya planen godkändes i början av mars av vietnamesiska premiärministern, som meddelade att planen omfattar också en modernisering av nuvarande nord-sydliga linjenätet.
Upprustningen kommer att bidra till att höja hastigheten till upp till 90 kilometer i timmen fram till 2020, innan den nya linjen klarar av 200 km i timmen år 2030.
När det gäller denna nya linje, kommer att internationella byggföretag, som är specialiserade på breda dubbelspår att ersätta aktuella smalspåriga, en meter breda spår, med ny 1,435-meters spårvidd. Fram till 2050 beräknas hastigheterna på vietnamesiska järnvägen har höjts ytterligare till 350 km i timmen. Kostnadsberäkningen är fortfarande en hemlighet.
Det nationella järnvägsnätet kommer dessutom att byggas ut ytterligare för att anknytas till stora hamnar och industriområden. Den nya planen syftar till att flytta 5-8 procent av de gods- och passagerartransporterna, som genomförs av fartyg, över till järnvägen. Hanoi och Ho Chi Minh City står för minst 30 procent av persontransporterna på järnvägen.
Järnvägarna och rullande materialet i Vietnam ägs helt av staten. Nätverket omfattar 2652 km, de allra flesta smalspåriga men det finns också 180 km normalspår och 237 km dubbelspår.
Officiell statistik visar att järnvägens andel av godstransporter har sjunkit från 27,9 procent 1996 till 4,1 procent under 2011. Dess andel av persontrafiken föll också från 7,9 procent till 1,8 procent under samma period. Främsta orsaken anses vara de långsamma tågen och ålderdomlig infrastruktur.