Kvinnorna som bygger framtidens järnväg i Danmark

När Anna Westergaard Dethlefsen kom till Banedanmark för lite mer än ett par år sedan, upptäckte hon snabbt att hon var den första kvinnan inom yrkesområdet signalteknik på fjärrbanan. Foto: Banedanmark
När Anna Westergaard Dethlefsen kom till Banedanmark för lite mer än ett par år sedan, upptäckte hon snabbt att hon var den första kvinnan inom yrkesområdet signalteknik på fjärrbanan. Foto: Banedanmark

Att utveckla en modern järnväg med digitala signalsystem är en utmaning – och det kräver kompetenta yrkespersoner. Allt fler kvinnor väljer att arbeta inom järnvägsbranschen, och Banedanmark har som mål att locka ännu fler kvinnor till yrket. Tre av de kvinnor som redan idag spelar en avgörande roll i utvecklingen av framtidens järnväg är Anna Westergaard Dethlefsen, Lillian Angela Ibilat Petersen och Anette Petersen. De arbetar alla med att modernisera sträckan mellan Fredericia och Padborg med ett nytt digitalt signalsystem.

Denna sträcka är central för Banedanmarks Signalprogram, då det är här som signalsystemen från Öst- och Västdanmark möts. I Padborg ska systemet dessutom kopplas samman med Tyskland och därmed förbinda den danska järnvägen med övriga Europa.

Duschbrist förr för damer

– Vi kvinnor kan precis detsamma som männen, och det märks att det gör skillnad när det finns kvinnor i teamet. Det skapar en bättre dynamik, säger Anna Westergaard Dethlefsen, som arbetar som säkringstekniker.

När hon började arbeta på Banedanmark för drygt två år sedan blev det snabbt tydligt att hon var den första kvinnan inom säkringsområdet på fjärrbanan. Det fanns helt enkelt inga duschfaciliteter för kvinnor.

– Det hade aldrig funnits en kvinna i jobbet tidigare. Även om det inte är något jag tänker på dagligen, så betyder det mycket att det nu finns en separat dusch för oss, säger hon.

För Anna har det viktigaste varit att hennes kompetens aldrig ifrågasatts.

– Mina kollegor och chefer är mycket välvilliga. Elektrikeryrket har traditionellt dominerats av män, och det är svårt att rekrytera kvinnor till järnvägsbranschen. Jag ser dock inte längre järnvägen som en mansdominerad värld, även om jag hoppas att fler kvinnor får upp ögonen för yrket.

Internationellt samarbete i Signalprogrammet

– Jag skulle vilja se fler kvinnor i de tekniska yrkena och fler kvinnor med utländsk bakgrund i ledande positioner. Det skulle skicka en stark signal om inkludering, säger Lillian Angela Ibilat Petersen, projektledare i Signalprogrammet.

Lillian spelar en nyckelroll i förberedelserna inför lanseringen av det nya signalsystemet. Från huvudkontoret i Köpenhamn samordnar hon projektet för sträckan mellan Fredericia och Padborg.

Hon har en utbildning i Quantity Surveying från Storbritannien, vilket fokuserar på att hantera byggprojekt så att de håller budget, tidplan och tekniska krav. Att danska inte är hennes modersmål ser hon som en tillgång.

– Signalprogrammet är en internationell miljö, och vi arbetar dagligen med kollegor och leverantörer från hela världen. Om det behövs en teknisk förklaring på danska så hjälper mitt team till. Vi får det alltid att fungera, och det är det viktigaste, säger hon.

Lillian ser att fler kvinnor hittar in i branschen, men menar att representationen i vissa områden fortfarande kan bli bättre.

– Jag möter många kvalificerade kvinnor inom Banedanmark, men i vissa tekniska yrken är de fortfarande underrepresenterade.

Inga blinda fläckar i trafiktornet

– Vi måste aktivt arbeta för mångfald på alla nivåer. Jag är stolt över att arbeta i en organisation som gör mycket för att främja inkludering, men vi är inte i mål ännu, säger Anette Petersen, trafikledare i Trafiktorn Väst.

Smilende trafikleder i Trafiktårn Vest

Text: Anette har varit en del av Banedanmark sedan 2005 och arbetar idag som trafikledare och disponeringsledare i Fredericia. Tidigare var hon stationerad i Padborg, där hon hanterade trafiken på sträckan mellan Fredericia och Padborg. Foto: Banedanmark

– Trafikledning är tekniskt krävande och har traditionellt lockat fler män, men kön har ingen betydelse för kompetensen. Idag är vi nästan lika många kvinnor som män, säger hon.

På ledningsnivå ser dock fördelningen annorlunda ut.

– Jag tycker att den mest kompetenta personen ska få jobbet, men varför ser vi så få kvinnor högre upp i organisationen? Det är något vi behöver fundera på, säger hon.

Anette tror att medvetenhet om dessa frågor är en förutsättning för förändring.

– Det handlar om att aktivt arbeta för mångfald på alla nivåer. Banedanmark gör redan mycket för att inkludera fler, men vi har fortfarande en bit kvar.

Källa: Banedanmark