I ett nytt projekt om om digitaliserad kontroll av spårväxlarnas skick, ska vibrationer som uppstår när tåg passerar en spårväxel mätas trådlöst för att upptäcka slitage och skador i spårväxeln. Med denna kunskap kan förebyggande underhåll bli effektivare.
– Med mönsterigenkänning och neurala nätverk skall slitaget och skadorna i spårväxeln korreleras mot de uppmätta vibrationerna, säger Jan Lundberg, professor inom drift- och underhållsteknik vid Luleå tekniska universitet.
Detta skall resultera i ett automatiserat beslutstöd för Trafikverket, baserat på överföring av mycket stora mängder vibrationsdata inom området 1-40 000 Hz, när det gäller förebyggande underhåll av spårväxlar.
För detta ändamål har forskarna fått en boogi, ett vridbart underrede för tåg och järnvägsvagnar, för att utföra tester på universitetets fullskaliga spårväxellabb. Luleå tekniska universitet är det enda svenska universitet som har en komplett, fullskalig spårväxel uppmonterad på campusområdet. Den är 30 meter lång och det är professor Jan Lundberg som fått spårväxeln som gåva av Trafikverket som han under tio års tid bedrivit forskning i samarbete med.
Projektet omfattar totalt 5 miljoner kronor och genomförs i samarbete med Bombardier, Trafikverket och Infranord. Projektet finansieras av Formas.