När SJ gick över till ett nytt planeringssystem så ledde det till att hundratals avgångar ställdes in i framför allt Mälardalen, där upp till 30 tåg inte avgick som planerat under en och samma dag. Problemet var att många anställda fick konstiga arbetstider. Vissa fick långa dagar, andra fick korta, och mycket tid skulle de anställda enligt schemat läggas på att förflytta sig mellan olika stationer, enligt Sveriges Radio ”Ekot”.
Nu har situationen förbättras och den chef som var ansvarig för bytet av system har fått nya arbetsuppgifter.
– Den situation som vi har hamnat i kräver annan kompetens på flera nivåer, säger Tobbe Lundell, presschef på SJ, till Sveriges Radio ”Ekot”.
Samtidigt kräver Mälardalstrafik SJ på flera miljoner i ersättning.
– Efter över en månad med kaos så gör man ett bondeoffer, men det löser helt uppenbarligen inte det jag tycker borde lösa. Det vill säga att gå på till botten med vad som har hänt, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd i Region Stockholm och ordförande i Mälardalstrafik, till Ekot.
Hur mycket Mälardalstrafik kräver i ersättning för kaoset beror på hur många avgångar som ställts in. Tamsons vill även att regeringen ”tar SJ i örat” och ser till att ordningen återställs hos SJ.