Snart är Västtrafiks nya snabbtåg redo för extremväder. Tågen har utsatts för hundratals tester. Bland annat i en klimattunnel för att se hur de klarar av allt från många minusgrader och snö till sommarhetta och sol.
Tågen är av modellen Zefiro Express och ska framför allt gå som pendel- och regionaltåg i Västra Götaland. Under 2021 påbörjades tester av de första fem tågen i Tyskland. Därefter har ett av dem testats ytterligare några månader i en klimattunnel, som är den enda i sitt slag i världen, i österrikiska Wien.
– Nu ska vi säkerställa att tågen fungerar som de ska, det är viktigt att tågen lever upp till våra höga krav. Man stressar fordonen så mycket det bara går för att säkerställa att de klarar vårt nordiska klimat och därmed kunna godkänna dem eller upptäcka eventuella brister och sådant som behöver korrigeras, säger Emelie Backede, affärschef för tåg på Västtrafik.
Klimattesterna innebär att tågen utsätts för mängder av olika slags väder och situationer – allt från minus 45 till plus 45 grader, vind, snö, is, solstrålar och luftfuktighet.
Det som har testats är bland annat vindrutetorkarna, signalhornet, kopplingen av vagnar, fotstegen som resenärerna kliver ombord på och klimatanläggningen. Tåget består av en förarhytt i varje ände, två salonger med sittplatser och en lägre mittendel med plats för barnvagnar, rullstolar och cyklar. Överallt i tåget ska komforten för alla typer av resenärer vara god.
Testerna som startade i höstas i Wien avslutades nyligen. Under 2022 kommer tågen till Sverige och ska då testas i sin rätta miljö i Göteborg, men även i Norrland för att få till riktigt vinterväder. Planen är att 45 nya pendel- och regiontåg ska sättas i trafik i Västsverige med start under 2024.