Textilföretaget Artex byter inte bara ut mjukdelarna på slitna tågsäten. De återvinner det gamla materialet.
– Vi stoppar ner skum, textil, dragkedjor, kardborre, ja alla mjukdelar i en kvarn. Så maler vi det till en grötig massa. Vi tillsätter bindemedel, och så tar vi fram nya produkter, säger företagets delägare Björn Samenius.
Artex monter på nyligen avslutade järnvägsmässan Train & Rail var fylld av tågsäten. En stockholmsresenär kunde bland annat identifiera de Lasse Åberg-designade stolarna från tunnelbanan. Men där fanns också stolar från Reginatågen. För tågsäten är i fokus för det svenska textilmanufakturföretaget med verksamhet i Mjölby, Trollhättan och i Lettland.
När ett tåg nått en livslängd på 15–20 år är stolarna ofta rejält slitna.
– Förr i tiden bytte man ut hela stolarna och köpte nya. Men vår säljpitch är: Gör inte det. 70 procent av stolen består av strukturen – det är plast, stål och trä. Byt ut alla mjukdelar till moderna material i stället, säger Björn Samenius.
Enligt Artex kan en uppdragsgivare tjäna upp till 70 procent av kostnaden på att behålla stolarna men byta ut mjukdelarna. Eftersom Artex arbetar med långa serier, för Reginatågen kan det röra sig om 15000 stolar, handlar det om stora besparingar för uppdragsgivaren att behålla hårddelarna på tågstolarna.
– Om man kan spara 10000 kronor per stol. då blir besparingen på 1000 stolar 10 miljoner. Det blir mycket pengar. Men det fina är också att man sparar så mycket koldioxidekvivalenter, säger Björn Samenius
Han tar som exempel renoveringen av tågstolarna på X40-tågen, ett projekt som Artex ska påbörja.
– Där sparar man ungefär 1400 ton koldioxidekvivalenter vilket motsvarar 3000 resor med flyg från London till New York.
Men det uppstår också restmaterial vid stolsrenoveringarna. Det kan handla om upp till 100 ton. Genom Artex cirkulära lösning, att mala ner mjukdelarna, skapas nya produkter.
I företagets monter på mässan kunde man bland annat se en taklampa och ljudabsorbenter som tillverkats av återvunnet material.