För att öka kapaciteten på sträckan Boden-Luleå och för att möta den ökade efterfrågan på mer järnvägstrafik på sträckan planeras flera åtgärder på Stambanan i Sävastområdet.
Det här ska byggas:
- En ny mötesstation i Sävastnäs
- Ett partiellt dubbelspår på sträckan Sävastklinten-Sävast
- En ny spåranslutning till Svartbyns industriområde
Om projektet
En ny mötesstation ska byggs i höjd med Sävastnäs för att långa malmtåg ska kunna mötas.
Ett parallellt spår ska byggas på östra sidan om befintligt spår från nuvarande spårväxel 3 i Sävast (som rivs) till spår 1 i Sävastklinten, på så sätt blir det ett partiellt dubbelspår på sträckan Sävastklinten-Sävast (dubbelspår på delar av sträckan).
Bodens kommun planerar att bygga en ny järnväg från det planerade industriområdet i Svartbyn. För att kunna ansluta till Trafikverkets spår behöver ett triangelspår byggas. Åtgärden utförs av Trafikverket och finansieras av Bodens kommun.
Preliminär tidsplan
-
Sävastnäs, ny mötesstation - Byggtid 2025-2027
-
Sävastklinten-Sävast, partiellt dubbelspår - Byggtid 2025-2027
-
Ny spåranslutning, Svartbyns industriområde - Byggtid 2024-2025
Källa: Trafikverket