Godsbangård och spår 58 i Malmö byggs ut

Foto: Trafikverket

Trafikverket bygger ut infartsspåret till Malmö godsbangård och kombiterminal. Målet är att öka kapaciteten och göra godshanteringen effektivare. Syftet är att avlasta infarten till Malmö godsbangård, skapa fler långa spår och förbättra trafikmöjligheterna för ankommande och avgående godståg.

För att öka kapaciteten och godshanteringen effektivare byggs infartsspåret till Malmö godsbangård och kombiterminal ut. Det nya spåret gör det möjligt att ställa upp 750 meter långa tåg som går på en bro över Sege å och inre Ringvägen. I dagsläget tar Trafikverket fram en järnvägsplan och en systemhandling.

Utbyggnaden av spår 58 syftar till att:

  • avlasta infarten till Malmö godsbangård vid hög belastning
  • skapa fler långa spår för godståg eftersom det är komplicerat och dyrt att bygga ut infarten
  • förbättra trafikmöjligheterna för godståg som ankommer och avgår via Kontinentalbanan.

Tidsplan

  • Samrådsunderlag: 21 mars 2022–10 april 2022
  • Beslut om betydande miljöpåverkan: sommaren/hösten 2022
  • Samrådshandling: hösten 2022 till sommaren 2023
  • Granskningshandling: hösten 2023 till våren 2024
  • Fastställelse vägplan: hösten/vintern 2024
  • Planerad byggstart: tidigast 2027

Källa: Trafikverket