Upphandlingen för Umeå kombiterminal och godsbangård är nu klart

Foto: Lars Lindh

Efter en upphandling under våren har Umeå kommun via dotterbolaget INAB tilldelat Sandahls Logistik den operativa driften av Umeå kombiterminal. Avtalsperioden sträcker sig över fem år med två optionsperioder om två år vardera.

Avtalsstarten blir 2024-08-30 och kommer att föregås av ett intensivt samarbete mellan företagen för att utveckla terminalen och skapa goda förutsättningar inför den nya avtalsperioden.

– I det nya avtalet har vi skärpt kraven kring till exempel hållbarhet, konkurrensneutralitet och säkerhet. Det kommer att märkas för terminalens kunder att vi nu utvecklar den vidare tillsammans med Sandahls. Upphandlingen och utformningen av det nya avtalet har varit intensivt och krävande, så det känns skönt att vi nu lyckats knyta till oss en sådan erfaren operatör i ytterligare fem år, säger Daniel Rönnberg affärsutvecklare INAB.

Sandahls Logistik har drivit Umeå kombiterminal sedan 2015 och driver ytterligare tre kombiterminaler i Sverige.

Volymen hanterade containrar eller TEU (Twenty-foot Equivalent Unit) på Umeå kombiterminal har stadigt ökat och ligger idag på ca. 50 000 TEU årligen.

INAB företräder Umeå kommun i järnvägsfrågor och är ansvariga för driften av Umeå kombiterminal och även Umeå Norra Järnvägsterminal (Dåva Terminal) som står klar under sommaren.

– Vi är glada att Sandahls vill fortsätta att utveckla terminalen i samarbete med oss. Deras erfarenhet och högt satta hållbarhetsmål kommer att bidra till Umeås hållbara samhällsomställning på ett bra sätt, säger Mikael Salomonsson, VD INAB