Problemtyngt vätgaståg kan ersättas av diesellok – Tyska myndigheter överväger att avsluta projektet

Alstoms vätgaståg Coradia iLint i svårigheter. Foto: Alstom

Vätgastågen, som skulle vara ett miljövänligt alternativ på RB15-linjen i Taunus-regionen, har efter två års ständiga tekniska problem mött hård kritik från lokala myndigheter. Tågen, av modellen Coradia iLint, levererades av Alstom som en del av ett projekt värt 500 miljoner euro. Nu hotar tyska myndigheter med att avsluta kontrakten och återgå till diesellok om inte problemen snart åtgärdas.

Det skulle ha varit en milstolpe för hållbara transporter – världens första järnvägslinje som helt drivs av vätgas. Men projektet, som invigdes i december 2022, har sedan dess kantats av svårigheter. Av de 27 beställda vätgastågen levererades bara sex i tid, och dessa visade sig vara defekta och behövde genomgå omfattande ombyggnader av både hårdvara och mjukvara. Efter sex månader hade endast tolv av tågen satts i drift, och problem kvarstår fortfarande.

Vätgasprojektet under lupp

– Vi förväntade oss en smidig övergång till vätgasdrift, men istället har vi sett ständiga förseningar och tekniska fel, säger en talesperson från de lokala myndigheterna.

För att hantera situationen tvingades operatören Start Deutschland sätta in tillfälliga diesellok. Dessvärre har även dessa lok haft tekniska problem, vilket lett till att bussar fått ersätta vissa tåg.

Vätgastågens framtid ifrågasätts

Myndigheterna i Frankfurt har nu hotat med att helt avsluta projektet och återgå till dieselmotorer om situationen inte förbättras omedelbart. Denna utveckling har fått stor uppmärksamhet, då det ursprungliga målet var att drastiskt minska koldioxidutsläppen i regionen.

Alstom, tillverkaren av Coradia iLint, har under tiden arbetat för att rätta till problemen och har lovat förbättringar. Vätgastågen är tänkta att vara ett led i omställningen till hållbara transporter och är designade att generera elektricitet genom en kemisk reaktion mellan vätgas och syre i bränslecellerna, vilket endast avger vattenånga som utsläpp. Trots att konceptet är lovande har de tekniska problemen fått allvarliga konsekvenser för projektets framtid.

– Vi har haft förtroende för Alstom och deras innovativa lösningar, men den långsamma utvecklingen har tärt på tålamodet, säger en källa inom projektet.

Alstoms kamp för att vända trenden

Alstoms vätgaståg har haft framgång på andra platser, men problemen i Tyskland kan hota företagets rykte på marknaden. Förutom hård kritik från myndigheterna har också tekniska brister som behovet av mjukvaruuppdateringar och bränslecellsutbyten visat sig vara större än väntat.

I ljuset av dessa problem har även alternativa lösningar övervägts, där vissa föreslår att linjen helt återgår till diesel om Alstom inte snabbt kan leverera fungerande tåg.

– Vi står inför en kritisk punkt i projektet, där vi måste avgöra om vätgastågen verkligen kan leverera enligt de krav som ställs, avslutar en talesperson för de lokala myndigheterna.

Framtiden för vätgasdrivna tåg

Vätgastågens framtid hänger på en skör tråd i Tyskland. Om problemen inte löses snart riskerar Alstoms projekt att bli en symbol för misslyckande, snarare än en framgång för hållbar teknik. Samtidigt fortsätter den globala jakten på hållbara transportlösningar, där vätgas ses som en nyckelspelare. Frågan som kvarstår är om Alstom kan överkomma dessa hinder och återställa förtroendet hos sina kunder och samarbetspartners.

Källa: Hydrogen Insight