Skellefteå hamn och projektet Port of Skellefteå har beviljats 96 860 208 kronor av Tillväxtverket och EU:s regionalfond i Övre Norrland för att utveckla verksamheten. Investeringen ska göra det möjligt för företag i området att skicka och ta emot varor från marknaden i Europa med olika transportslag.
Just nu pågår den gröna omställningen till en fossilfri industri i norra Sverige och för att det ska kunna genomföras är klimatanpassade transportmöjligheter en grundförutsättning. De stora industriella satsningarna som görs kräver en utbyggnad av transportinfrastrukturen i hela regionen.
Investeringarna kommer bland annat omfatta ett nytt järnvägsspår som ska göra det möjligt att lasta om varor mellan järnväg och sjöfart. En förlängd kaj kommer att innebära att hamnen kan ta emot större fartyg med utökade containertransporter som positiv effekt.
– Investeringarna i Skellefteå hamn är en viktig satsning. Inte bara för nyetableringarna som just nu sker, utan även för det övriga näringslivet i regionen som får bättre möjligheter att frakta varor på ett hållbart sätt. Det stärker exempelvis möjligheterna till hållbar import och export, säger Malin Ylinenpää, programansvarig för regionalfondsprogrammet Övre Norrland.
Även efterfrågan på lagring och hamntjänster ökar från sågverken, och Northvolt, Europas största batterifabrik, kommer ta emot importgods via hamnen. De containrar som tas emot av Northvolt och i sin tur ska lämna hamnen kommer sedan kunna nyttjas av den lokala exportindustrin när de vill skicka transporter.
När Northvolts anläggning är i full drift kommer det innebära en godsökning med mellan 6–700 000 ton jämfört med 2020. Tillsammans med volymen på sågade trävaror och övriga nyetableringar, bör hamnens volymer kunna öka till 1,5 miljoner ton. Det kan jämföras med de nuvarande 400 000 ton som hamnen hanterar. I samband med Norrbotniabanans utbyggnad och nya järnvägsstickspår, planeras även en ny terminal för vägtransporter i hamnområdet. Det är viktig del i transportsystemet väg, sjöfart och flyg.
Källa: Tillväxtverket